آیا دود سیگار بر بینایی شما تاثیر منفی می‌گذارد؟

0
1276

یک پژوهش علمی جدید نشان داده که دود سیگار دارای عنصری شیمیایی است که بر می‌تواند بر بینایی انسان تاثیری منفی بگذارد.

 

طبق این گزارش این عنصر شیمیایی بر میزان «کادمیوم» خون ارتبط دارد و در نهایت بینایی چشم انسان در مه، نور ضعیف یا روشنایی شدید، کم می‌کند.

 

به گزارش مجله علمی «گاما» محققان علوم پزشکی در پژوهش جدید خود به این نتیجه رسیدند که وجود این عنصر شیمیایی در سیگار باعث افزایش «کادمیوم» در خون می‌شود و این مسئله بر بینایی چشم تاثیر منفی می‌گذارد.

 

آدم پولسون، پژوهشگر ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون گفت: «این مسئله جنبه بسیار مهمی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد به این دلیل که قدرت بینایی شما را برای دیدن پایان لبه‌ای یا کلیدی یا تشخیص چیزی در شرایط کم نوری، کاهش می‌دهد».

 

این پژوهشگر ارشد گفت:«در حال حاضر هیچ راهی برای کنترل میزان «کادمیوم» در جسم انسان وجود ندارد، بر خلاف مشکل بینایی که می‌توان آن را به راحتی با عینک یا با قرار دادن لنز در چشم برطرف کرد».

 

وی در ادامه گفت:«سیگار کشیدن می‌تواند سبب افزایش سطح «کادمیوم» درخون شود دقیقا مانند مصرف سبزیجاتی که در معرض مواد شیمیایی ضد حشرات قرار بگیرند.»

 

این پژوهشگر افزود:«البته اگر سبزیجات در معرض آفت کش‌های شیمیایی قرار نگیرند می‌توان آنها را مصرف کرد».

 

پولسون گفت:«فلزات سنگین مانند «سرب» و «کادمیوم» در شبکیه چشم که لایه‌ای از سلول‌های عصبی و نور را حس می‌کنند و سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستد، انباشته می‌شود و باعث کاهش بینایی می‌شود».

 

محققان آزمایش‌هایی را بر چشمان تعدادی از داوطلبان انجام دادند تا میزان حساسیت بینایی آنها را اندازه‌گیری کنند، اما به جای کوچکتر کردن حروف، به کاهش تدریجی رنگ حروف و پس‌زمینه روی آوردند».

 

در ابتدای آزمایش هیچ یک از داوطلبان که شمار آنها ۱۹۸۳ نفر بود، هیچگونه حساسیت یا ضعف بینایی نداشتند اما ده سال بعد محققان دریافتند که حدود یک چهارم داوطلبان از کاهش وتغییرات بینایی در چشم رنج می‌برند این تجربه نشان داد که این کاهش به میزان «کادمیوم» در بدن ارتباط دارد و ربطی یه سطح سرب ندارد.

 

پولسون گفت:«این به آن معنی نیست که سرب تاثیری بر حساسیت چشم ندارد اما ممکن است افرادی را که ما مورد آزمایش قرار دادیم در معرض سرب کافی قرار نگرفته‌اند».

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه