حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

0
1827

کمتر کسی است که در طول زندگی‌اش یک‌بار به انجام حجامت به‌صورت جدی فکر نکرده باشد بخصوص اگر بیماری خاصی بدنش را آزار دهد یا برای مبتلا شدن به گروهی از بیماری‌ها همواره نگران باشد.

به گزارش «جام جم»، برای این‌که درباره حجامت بیشتر بدانیم پای صحبت‌های خانم دکتر نفیسه حسینی ‌یکتا، متخصص طب سنتی و رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران نشسته‌ایم و او در این زمینه با ما سخن گفته است.

حجامت چند نوع است؟

حجامت دو نوع دارد حجامت خشک و حجامت‌تر

 

چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

حجامت خشک که امروزه به نام بادکش انداختن شناخته می‌شود در حقیقت حرکت دادن خون به سمت یک ناحیه بدن است که بادکش روی آن قرار داده شده است. بدون آن‌که خون را خارج کنیم. ولی حجامت‌ تر به معنی خروج خون با تیغ زدن به سطح پوست بعد از گذاشتن بادکش است.

برخی فکر می‌کنند حجامت برای همه لازم است، آیا این تعبیر درستی است؟

قطعا نادرست است، تشخیص نیاز فرد به حجامت فقط باید توسط طبیب خبره و آگاه در حوزه طب سنتی انجام شود و اگر صحیح تشخیص داده شود می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها کمک کند ولی اگر بدون توجه به شرایط لازم انجام شود متضمن ضررهایی برای بیمار خواهد بود.

 

حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

در نظر گرفتن سن بیمار مهم است انجام حجامت زیر دو سال و بالای ۶۰ سال بجز در موارد ضروری براساس نص صریح منابع اصیل طب سنتی ایران ممنوع است.

در نظر گرفتن توان فرد، مزاج کلی و عضوی بیمار هم نکات قابل تاملی است که در توصیه به حجامت باید در نظر گرفته شود که جمع‌بندی تمام این فاکتورها نیاز به احاطه به این مکتب درمانی دارد.

همان‌طور که اشاره کردید رواج بسیار زیاد حجامت در جامعه باعث شده است که در اذهان عمومی این باور غلط شکل بگیرد که این روش درمانی کاملا بی‌خطر و همواره سودمند است. در حالی که این‌طور نیست و همان‌طور که می‌توان با دقت نظر از آن سود جست می‌تواند برای برخی افراد مضر باشد.

 

انجام حجامت آیا از نظر روزهای هفته، ماه یا فصل خاصی از سال تفاوتی دارد؟

در صورتی که برای فردی مطمئن شدیم حجامت لازم بوده، بهتر است در روزهای شانزدهم و هفدهم ماه قمری انجام شود و انجام آن در ساعات روز بهتر از ساعات شب است.

بیشترین فصلی که در آن ممکن است حجامت لازم شود فصل بهار است ولی این توصیه که همه افراد در بهار به حجامت نیاز دارند توصیه علمی نیست، در بهار هم باید بعد از گرفتن مشورت از متخصصان امر اقدام کرد.

همچنین باید توجه داشته باشیم که حجامت در مراکز درمانی معتبر و سلامتکده‌های طب سنتی ایران انجام شود تا همراه با نکات بهداشتی لازم باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه