ضربان قلب بالا، یکی از نشانه‌های جوانمرگ شدن

0
47

با وجود آنکه ضربان قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه، اندازه طبیعی و عادی برای قلب انسان ها است ولی ورزشکاران می دانند که ضربان قلب کمتر، نشانه سلامت و تندرستی هر چه بیشتر بدن شان است.

 

افزایش سکته مردان جوان و میانسال، مرگ بیش از ۹۳ هزار نفر در اثر سکته قلبی در سال و ۴۴ درصد کل مرگ ها در ایران به خاطر مشکلات قلبی، همگی هشداری است تا کمی بیشتر به ندای قلب مان گوش دهیم.

 

جدیدترین تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده است بالا بودن ضربان قلب بشر می تواند حاکی از طول عمر کمتر باشد. این تحقیقات در برگیرنده ثبت مقدار ضربان قلب ۱۵۰۰۰ نفر در طی ۲۸ سال بوده است.

 

افزایش ۵ ضربان قلب در هر سه سال، هشداری است که دارد می گوید ۱۲ درصد بر خطر مرگ فرد اضافه می شود. میانگین افزایش ۵ ضربان قلب، ۹ درصد ریسک سکته قلبی، ۶ درصد سکته مغزی و ۹ درصد ریسک سرطان را بالا می برد.

 

در قدم اول خوب است بدانیم که ضربان قلب بیشتر بیشتر از همه متوجه کسانی می شود که فعالیت فیزیکی خیلی کمی دارند.

 

ضربان قلب بیشتر یعنی درخواست بیشتر قلب برای تهیه اکسیژن مورد نیاز که خود این تلاش مداوم قلب منجر به ischemia می شود که تعریف ساده اش کمبود اکسیژن است. کمبودی که منجر به افزایش سکته های مغزی و قلبی می گردد.

 

بدنی که در طی سال ها، میانگین ضربان قلب بیشتری پیدا می کند در ضمن دارد به سیستم دفاع بدن هم فشار تحمیل می کند. تحمل این فشار ناخواسته باعث می شود دفاع بدن در برابر سلول های سرطانی کاهش یابد. افرادی که سرطان دارند برای افزایش نیازمندی های سوخت و ساز خود، بر ضربان قلب شان در حالت عادی افزوده می شود.

 

ضربان قلب می تواند در آدم های مختلف فرق کند وبرای همن ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه طبیعی است. اما مسئله مهمی که باید به آن دقت شود افزایش میانگین ضربان قلب یک نفر در طی سال‌ها است.

 

افزایش ضربان قلب، رابطه مستقیم با بی تحرکی، کم خوابی، غذای ناسالم، چاقی، تشویش و افسردگی دارد. برای همین ورزش روزانه، قدم زدن بیش از دو ساعت در هفته و همه کارهایی که نشان دهد متوجه سلامت خود هستیم می تواند باعث کاهش ضربان قلب یا عدم افزایش آن گردد.

 

ناگفته نماند که ورزش و حرکت سریع باعث افزایش ضربان قلب می شود که در همان لحظات تحرک، طبیعی است و ربطی به افزایش میانگین ضربان قلب در حالت استراحت ندارد.

 

بهترین موقع گرفتن ضربان قلب در حال استراحت، صبح ها است. پیدا کردن ضربان قلب در گردن یا کنار مچ دست زیاد سخت نیست. لازم هم نیست نگران از دست دادن شمارش یک یا دو ضربان باشید. وقتی می توانید ضربات قلب تان را در این نواحی کاملا حس کنید سعی کنید مقدار ضربان را در ۱۵ ثانیه بشمارید. بعد خیلی ساده ضربدر ۴ کنید و به همین سادگی، ضربان قلب تان به دست می آید.

 

زنان با وجود افزایش بیماری های قلب، به خاطر وجود هورمون استروژن، از ریسک کمتری از سکته در قبل از یائسگی برخوردار هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه