چرا پا‌ها عرق می کنند و راه مقابله با آن چیست؟

0
53

کفشی که انتخاب می‌کنید، تنها مقصر نیست! بوی بد پای شما، گاهی حاصل تعریق بیش از اندازه و غیرطبیعی پاهاست؛ مشکلی که ۵درصد مردم جهان از آن رنج می‌برند.

 

Hyperhidrosis یا تعریق بیش از اندازه پا، ربطی به گرمای هوا یا حتی پوشیدن کفش ندارد. اگر به این مشکل دچار شده باشید، حتی بدون به پا کردن کفش یا جوراب، پاهایتان همیشه عرق‌کرده و نم‌دار به نظر می‌رسند و ترس از بدبو‌شدنشان، هیچ وقت رهایتان نمی‌کند.

 

هایپرهیدروسیس، گرچه از نظر آدم‌های بیرون از این گود، چندان هم مشکل بزرگی به نظر نمی‌رسد، اما از نظر مبتلایانش، مشکلی است که کنار آمدن با آن هر روز سخت‌تر می‌شود.

 

اگر شما هم جزو مبتلایان ۵ درصدی این اختلال هستید، بهتر است به توصیه‌های ما عمل کنید. شاید با کمک روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، تعریق عذاب‌آور پاهایتان، کمتر شود.

 

برای پاهایتان دفترچه خاطرات درست کنید

یک دفترچه یادداشت بردارید و از خورد و خوراک گرفته تا لباس‌هایی را که انتخاب کرده‌اید، هر روز در آن یادداشت کنید. بنویسید که چه احساساتی را تجربه کرده‌اید و چقدر با استرس درگیر بوده‌اید.

 

میزان تعریق پایتان در هر روز را در ادامه یادداشت کنید تا بتوانید بعد از گذشت چند روز، دلایل احتمالی افزایش تعریق پایتان در برخی ‌ روزها را پیدا کنید.

 

جوراب فصل را انتخاب کنید

جورابی که می‌پوشید، تاثیر زیادی بر وضعیت پاهای شما می‌گذارد.

 

سعی کنید در فصل زمستان جوراب پشمی بپوشید تا پاهایتان در دمای متعادل قرار گیرد و در سایر فصل‌ها، سراغ گزینه‌های پنبه‌ای بروید.

 

اما در هیچ فصلی، جوراب نایلونی به پا نکنید و فکر پوشیدن کفش بدون جوراب را هم حتی در فصل تابستان، از سرتان بیرون کنید.

 

برای شمایی که پاهایتان بیش از اندازه عرق می‌کنند، پوشیدن جوراب نامناسب نه‌تنها تعریق بیشتر، بلکه رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در لابه‌لای انگشتان را به همراه می‌آورد و پاهای همیشه خیس شما را بدبو می‌کند.

 

دوش چای سیاه بگیرید

چای سیاه یکی از داروهای طبیعی است که می‌توانید برای خلاص‌شدن از این وضعیت سراغش بروید.

 

کافی است دو چای کیسه‌ای را در آب گرم بریزید و پاهایتان را برای ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. چای سیاه نه‌تنها تعریق پاها را کاهش می‌دهد، بلکه به‌خاطر خاصیت ضد‌باکتری‌اش، از بد‌بو‌شدن پاها جلوگیری می‌کند.

 

دئودورانت به پاهایتان بزنید

شب‌ها قبل از خواب، به پاهایتان دئودورانت بزنید و صبح‌ها پاها را بشویید. اگر چند شب از ضدعرق‌ها برای کاهش تعریق پاهایتان استفاده کنید، احتمالا به مرور غدد پاهایتان میل کمتری به بیرون ریختن عرق نشان می‌دهند.

 

یادتان نرود که لابه‌لای انگشتانتان را هم باید با ضدعرق‌ها بپوشانید.

 

کفشتان را نیم سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید

احتمالا خودتان می‌دانید که با پوشیدن کفش چرمی و کنار گذاشتن کفش‌های پلاستیکی احتمال تعریق پاهایتان کمتر می‌شود اما این تنها نکته‌ای نیست که برای انتخاب کفش باید به آن توجه کنید.

 

برای کم‌کردن تعریق پاهایتان بهتر است کفش‌های گشادتری بپوشید. گذشته از این، اگر به این سندرم دچار هستید، خیال پوشیدن صندل را هم از سرتان بیرون کنید.

 

گرچه صندل‌های روباز تعریق پا را کم می‌کنند، اما از آنجا که راه را برای نشستن خاک و آلودگی روی پاها فراهم می‌کنند، احتمال رشد قارچ و باکتری را در پاهای شما افزایش داده و باعث بدبوتر شدن آن می‌شوند.

 

گذشته از این، برای کاهش تعریق پاها بهتر است کفش‌های سرد بپوشید و در ساعاتی که کفش به پایتان نیست، آنها را زیر گرمای آفتاب قرار ندهید.

 

به پاهایتان الکل بزنید

یک پنبه را به الکل آغشته کنید و کف و روی پا و همچنین بین انگشتانتان را با آن ضدعفونی کنید. این کار را در پایان هر روز کاری انجام دهید تا هم پاهایتان بدبو نشود و هم به مرور، تعریق آزاردهنده پاهایتان کاهش پیدا کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه