آلودگی هوا حتی به مغز نوزادان هم رحم نمیکند!

0
1028

بنابر اعلام صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، مغز نوزادان زیر یک سال که هوای آلوده تنفس می‌کنند، بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر است. این سازمان در گزارش خود به نوزادان کشورهای جنوب آسیا که بیشتر از مناطق دیگر جهان در معرض خطر آلودگی هوا هستند، اشاره کرده است.

 

در این کشورها حدود ۱۲ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان آلودگی هوا حدود شش برابر حد مجاز است.گفته شده ۴ میلیون نفر هم در شرق آسیا و حاشیه اقیانوس آرام هوای سمی تنفس می‌کنند.

 

در این گزارش آمده رابطه مستقیمی در این زمینه بین “هوش کلامی و غیرکلامی، حافظه، نمره‌های پایین درسی دانش‌آموزان و همچنین مشکلات عصبی آنها” با استنشاق هوای سمی وجود دارد و این تاثیرات می‌تواند مادام العمر باشد.

 

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل گفته است: : “با گرایش بیشتر جهان امروز به شهرنشینی و همچنین اقدام‌های ناکافی در حفاظت در برابر آلودگی، کودکان بیشتری در سالهای آینده با خطر روبرو خواهند شد.”

 

این سازمان خواستار استفاده بیشتر از ماسک‌های صورت و سیستمهای فیلترینگ شده و به کودکان هشدار داده در زمان آلودگی بیش از حد هوا، از رفت و آمد خودداری کنند. ماه پیش توده عظیمی از هوای سمی دهلی، پایتخت هند را فرا گرفت و باعث تعطیلی تعدادی از مدارس این شهر شد.

 

در هنگام بازگشایی مدارس عده زیادی از والدین هندی از مقام‌های این کشور به دلیل “بی توجهی به سلامت کودکان” انتقاد کردند.شدت آلودگی هوا به حدی بود که بازیکنان هند و سریلانکا در هنگام بازی کریکت دچار حالت تهوع شدند.در شمال چین تخمین زده شده که آلودگی هوا باعث سه سال کاهش در امید به زندگی می‌شود.

 

البته دولت این کشور قوانین سختی را در این باره به خصوص درباره شرکت‌ها اجرا کرده است.یونیسف که این گزارش را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه کرده همچنین گفته است در شهرهای آفریقایی هم آلودگی در حال افزایش است.

 

بر اساس مطالعه جداگانه‌ای که دانشمندان بریتانیایی در بیمارستان‌های لندن انجام داده‌اند، آلودگی هوای این شهر منجر به کاهش وزن نوزادان شده و با افزایش نرخ مرگ و میر نوزادان و نیز بروز بیماری‌ها در سنین بالاتر، ارتباط دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه