افزایش ضربان قلب در پی تزریق بیحسی دندان پزشکی

0
1712

ممکن است تا به حال متوجه افزایش ضربان قلب در پی تزریق بیحسی دندان پزشکی شده باشید. گاهی به قدری شدید است که حس می کنید الان قلبتان از سینه بیرون می زند. حتما در اغلب موارد چنین چیزی را به عصبی و نگران بودن در مطب ارتباط داده اید، البته تا حدودی بی ربط نیست. اما در واقع بیحس کننده دندان حاوی ماده ای است که باعث افزایش تپش قلب می شود.

دلایل افزایش ضربان قلب در پی تزریق بیحسی دندان پزشکی:
همان طور که گفته شد، عصبی بودن در هنگام خوابیدن روی تخت دندان پزشکی می تواند عاملی برای تپش قلب باشد. زمانی که دچار استرس باشید، بدن ماده ای به نام آدرنالین را ترشح می کند که فشار خون را افزایش می دهد و باعث سریع تر کار کردن قلب می شود.

بسیاری از داروهای بیحس کننده موضعی در دندانپزشکی حاوی اپی نفرین(آدرنالین) هستند. بنابراین به دلیل اضطراب نه تنها بدن شما آدرنالین ترشح میکند که دندان پزشک نیز با تزریق بیحسی موضعی به مقدار این آدرنالین می افزاید.

دلیل استفاده از این ماده در داروهای بیحس کننده موضعی منقبض کردن رگ های خونی است. چرا که با منقبض شدن رگ های خونی، بی حسی موضعی به مدت طولانی تری در نزدیکی دندان شما باقی می ماند. به این ترتیب دندان پزشک زمان بیشتری برای کار بر روی دندان بدون ناراحت کردن شما در اختیار خواهد داشت.

1406flog01

مزیت دیگر منقبض شدن رگ های خونی با تزریق اپی نفرین این است که بدین ترتیب مقدار کمتری از آن جذب خون خواهد شد.

چرا گاهی تپش قلب بیشتر از جلسات قبلی درمان است:
اما چرا در برخی از جلسات، احساس می کنید افزایش ضربان قلب در پی تزریق بیحسی دندان پزشکی بیشتر از میزان تجربه شده در جلسات قبل بوده است. دلیل این تپش بیشتر این است که گاهی دندان پزشک سهوا بیحسی را به یک رگ خونی کوچک تزریق می کند.

در این گونه موارد بیحسی سریعا در بدن منتشر می شود و به دلیل وجود آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب می شود. معمولا این تپش شدید بعد از حدود ۱۰ ثانیه یا این حدود رفع می شود و برای قلب شما خطرناک نیست. از سوی دیگر بسیار کم پیش می آید که دندان پزشک بی حسی را مستقیما به رگ خونی تزریق کند. بنابراین بیحسی در نزدیکی عصب دندان باقی می ماند و درمان را تسهیل می کند.

توسط سعیده بریانیان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه