با این دستورها تغذیه سالم‌تری داشته باشید

0
1269

پرده‌برداری از رمز و رازهای غذایی

تا به حال چقدر برای اینکه مواد خوراکی را سالم‌تر به بدن خود برسانید تلاش کرده‌اید؟ اصلا به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید راهکارهایی در همین رابطه وجود داشته باشد تا بتوانید از نوش جان کردن یک ماده غذایی نهایت استفاده را ببرید؟ اگر هیچ‌وقت به چنین موردی فکر نکرده‌اید پس بهتر است بدانید در این باره رازهایی وجود دارد؛ رازهایی بسیار ساده که به شما کمک می‌کند مواد غذایی را بهتر و سالم‌تر به بدنتان برسانید.

 

معنای این بهتر بودن بسیار ساده است؛ یعنی اینکه چه کنید تا از مواد مغذی خوراکی‌ها بیشترین بهره را ببرید و در عین حال چطور با به کارگیری این روش بسیار ساده لاغر شوید و خلاصه اینکه چطور با عبور از پروسه‌هایی کوتاه و بی‌دردسر یک لقمه خوراکی را سالم‌تر در دهانتان بگذارید. از قرار معلوم وقت فاش کردن این رمز و رازها فرارسیده پس این موقعیت را از دست ندهید.

 

جدیدترین روش خوردن سیب‌زمینی!

سیب‌زمینی را قبل از خوردن بپزید سپس آن را داخل یخچال بگذارید و بعد از اینکه حسابی خنک شد آن را نوش‌جان کنید. لطفا تعجب نکنید. در واقع چه سیب‌زمینی و چه هر نوع سبزیجات ریشه‌ای دیگر را قبل از خوردن بپزید و برای ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید و بعد میل کنید.

این روند یخ زدن قند موجود در این مواد خوراکی را از مقدار بسیار زیاد به مقادیر کمتری کاهش می‌دهد و چنین فعل و انفعالی کمک می‌کند قندخونتان در طول زمان علاوه بر اینکه تنظیم شود در شرایط ثابتی هم باقی بماند. حتی اگر بعد از خارج کردن سیب‌زمینی یا هر نوع سبزی‌ پخته‌شده دیگری از یخچال آن ماده غذایی خاص را دوباره داغ کنید و بخورید این راهکار جواب خواهد داد. فقط کافی است روند سرد شدن در یخچال یک بار و به مدت ۲۴ ساعت اتفاق بیفتد. همه‌چیز خیلی ساده است.

 

توت‌فرنگی فریزشده بخورید

با رسیدن فصل بهار کم‌کم انواع میوه‌های فصول گرم هم راهشان را به خانه‌های شما باز می‌کنند. آیا می‌دانستید میوه‌ها و سبزی‌هایی که فریز می‌شوند و بعد داخل مایکروفر می‌روند و گرم می‌شوند ۲ برابر بیشتر از میوه‌هایی که به حالت عادی داخل یخچال یا روی میزتان هستند آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود حفظ می‌کنند و درنهایت به بدنتان می‌رسانند؟

درست است که میوه‌ها و سبزی‌های تازه مزه دیگری دارند و تقریبا همه ما دوست داریم آنها را تر و تازه میل کنیم اما یادتان نرود وقتی این میوه‌ها و سبزی‌ها را فریز می‌کنید در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آنها را هم حفظ کرده‌اید و بعد از یک بار داخل مایکروفر رفتن بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را با خوردن این میوه‌ها و سبزی‌ها به بدنتان می‌رسانید. این راهکار به‌خصوص درباره توت‌فرنگی بسیار موثر است و کمک می‌کند ویتامین C و البته آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه را در بالاترین میزان ممکن حفظ کنید و بعد آنها را به بدنتان انتقال دهید. با این اوصاف لطفا روند فریزکردن را فراموش نکنید.

 

سالاد را یک روز قبل از خوردن درست کنید!

تحقیقات نشان داده‌اند کاهوی یخ‌زده یا کاهویی که ۲۴ ساعت داخل یخچال بوده و حسابی سرد شده ۴ برابر آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به کاهویی که بلافاصله بعد از خرید خرد و خورده شده، خواهد داشت بنابراین اگر سالادخور هستید یک راهکار بسیار ساده را برای به دست آوردن این آنتی‌اکسیدان بیشتر به کار بگیرید. همواره بعد از خرید کاهو، برگ‌های تمیز آن را جدا کنید و برگ‌های کاهو را لابلای دستمال‌های کاغذی بزرگ بپیچید و داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید تا رطوبت بیشتری جذب کنند. ۲۴ ساعت بعد کاهوی سرد را خرد کنید و یک سالاد خوشمزه و البته بسیار سودمند بخورید.

 

ذرت‌های زردتر را نوش جان کنید!

موضوع خیلی ساده است. ذرت‌های زردتر ۳۵ برابر بتاکاروتن بیشتری درون خود نهفته دارند که اگر آنها را نوش جان کنید متعاقبا بتاکاروتن بیشتری هم مصرف کرده‌اید. درباره بتاکاروتن چقدر می‌دانید؟ ما همین‌قدر به شما می‌گوییم که بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان پیشتاز در جذب ویتامین A است.

 

هویج را پخته بخورید

در یک جمله بدانید که هویج پخته بسیار مقوی‌تر از هویج خام است. به این ترتیب وقتی یک هویج را کاملا پخته میل می‌کنید ۲۵ درصد فالکارینول بیشتری به بدنتان می‌رسانید. فالکارینول در واقع نوعی ترکیب غذایی ضدسرطان است. پس اگر گاهی هویج را خام میل می‌کنید اصلا ضرری ندارد بعضی وقت‌ها هم آن را پخته نوش جان کنید.

سیر را خرد کنید و به آن استراحت بدهید

شاید تا امروز سیر را با روش‌های مختلفی پاک و درنهایت مصرف می‌کردید اما صحیح‌ترین راه را در این مطلب پیدا کنید. قوت و فایده این ماده غذایی خوش‌عطر، با خاصیت دارویی معجزه‌آسا، ضد سرطان، مملو از آنتی‌اکسیدان و البته ویتامین C را با این روش به حداقل برسانید. سیر را قبل از پختن روی تخته خرد یا له کنید. می‌توانید آن را بسیار ریز کنید یا اینکه آن را بکوبید. خلاصه اینکه سیر باید از شکل اولیه‌اش با خرد یا کوبیده شدن دربیاید و بعد ۱۰ دقیقه اجازه بدهید سیر خرد شده روی تخته استراحت کند. سپس آن را بپزید.

کیسه بروکلی را سوراخ کنید!

برای نگهداری کلم بروکلی داخل یخچال حتما آن را داخل یک کیسه پلاستیکی دربسته قرار بدهید و بعد در دیواره‌های کیسه با یک چنگال سواخ‌های ریزی ایجاد کنید. نگهداری کلم بروکلی به این طریق کمک می‌کند با خوردن این نوع کلم پرآوازه ۱۲۵ برابر آنتی‌اکسیدان بیشتری به بدن خود برسانید. فراموش نکنید نگهداری بروکلی داخل کیسه‌های پلاستیکی در باز کمکی به حفظ این مقدار آنتی‌اکسیدان نمی‌کند بنابراین اگر واقعا می‌خواهید بهترین نتیجه را از نوش‌جان کردن بروکلی ببرید حتما این شیوه نگهداری را انتخاب کنید.

گریپ‌فروت را بیشتر بجوید!

ویتامین  Cو آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گریپ فروت را به شرطی بیشتر جذب بدنتان می‌کنید که بیشتر از بقیه خوراکی‌ها این میوه را بجوید و مطمئن شوید با دندان‌هایتان دیواره‌ها را شکسته‌اید و سلول‌های خوراکی را قورت داده‌اید.

ذرت مکزیکی را با فلفل بخورید

از جمله خوراکی‌های معمول و البته محبوب این روزها در کوچه و خیابان انواع ذرت مکزیکی است که اتفاقا بسیار مورد استقبال مردم واقع شده است. با این حال بعضی از افراد یک مشکل مشترک با ذرت دارند آن هم اینکه معده‌شان برای هضم این خوراکی خوشمزه دچار دردسر و البته نفخ می‌شود.

اگر احتمالا شما هم جزو همان دسته افراد هستید پس بدانید می‌توانید ذرت را بدون دردسر هم میل کنید. به‌خصوص اگر آن را در خانه تهیه می‌کنید حتما یک عدد فلفل سبز تند داخل ذرت‌های در حال پخت بریزید تا هضم آنها برایتان راحت‌تر شود. یادتان نرود یک عدد فلفل سبز تند کوچک ۲ برابر یک عدد پرتقال متوسط ویتامین C در خود نهفته دارد.

 

گوجه‌فرنگی، هر چه قرمزتر، هر چه کوچک‌تر بهتر

شاید شما هم درباره گوجه‌فرنگی‌های کنسروی زیاد شنیده باشید اما بدون شک ترجیح می‌دهید گوجه‌فرنگی را تازه و سرزنده تهیه کنید و اتفاقا خودتان هم آنها را یکی‌یکی انتخاب کنید اما همه اینها دلیل نمی‌شود که گوجه‌فرنگی‌های کنسروی مقبولیت گوجه‌فرنگی‌های باز را نداشته باشند.

اتفاقا برعکس این ماجرا هم صادق است. گوجه‌فرنگی‌هایی که روند نگهداری را طی کرده‌اند و داخل قوطی‌های کنسرو رفته‌اند لیکوپن (یکی از انواع آنتی‌اکسیدان) بیشتری در خود نهفته دارند بنابراین از خریدن گوجه‌فرنگی‌های کنسروی اجتناب نکنید. اگر مخصوصا دنبال گوجه‌فرنگی کنسروی هستید باید بدانید در فروشگاه‌های بزرگ به‌خصوص‌ هایپراستار می‌توانید آنها را پیدا کنید. در غیر این صورت اگر همچنان ترجیح می‌دهید گوجه‌فرنگی را باز خریداری کنید سراغ سایزهای کوچک‌تر و البته قرمزتر آن بروید چون هر چه کوچک‌تر باشد و هر چه قرمز پررنگ‌تر، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد.

 

به جای کره با آووکادو سرخ کنید!

آووکادو از جمله خوراکی‌هایی است که به تازگی بین مردم ما برای خودش اسم و رسمی دست و پا کرده و البته هنوز کسی دقیقا نحوه استفاده از آن را نمی‌داند و تقریبا هنوز کاربردهایش برای همه مشخص نشده است. با این حال شما را با یکی از کاربردهای آووکادو آشنا می‌کنیم. در شرایطی که خیلی از شما برای خیلی از پخت و پزهایتان سراغ کره با درصد بالای چربی اشباع‌شده می‌روید باید بدانید بهترین جایگزین برای این خوشمزه چرب و چیلی که این توانایی را دارد تا شما را راهی بیمارستان کند، آووکادوست که بیش از ۷۵ درصد چربی آن غیراشباع است. این میوه مقوی که انواع روغن آن هم در بازار موجود است نزدیک به ۲۰ نوع ویتامین و مینرال درون خود نهفته دارد. از این رو می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای کره باشد.

سبزی‌ها را با چند قطره لیمو مقوی‌تر کنید

به گواه تحقیقات انواع سبزیجات مثل اسفناج، کلم‌بروکلی و کلم‌های پیچ منابع غنی از آهن هستند. با این حال دیرهضمی این ۳ نوع از سبزی‌ها ممکن است باعث شود بعد از میل کردن آنها کمی معده‌تان دچار مشکل شود اما نگران نباشید چون راه‌حل همین‌جاست.

 

اضافه کردن کمی ویتامین C به این ۳ نوع از سبزی‌ها کمک می‌کند تا دیرهضمی آنها در معده به حداقل برسد و البته سبب می‌شود بدنتان بیشترین میزان آهن را از آنها جذب کند بنابراین وقتی بنا به خوردن این سبزی‌هاست چند قطره آبلیمو روی آنها بریزید. البته برای این کار از لیموی تازه استفاده کنید نه آبلیموهای آماده.

 

اسفناج را بپزید، آبکش کنید و بخورید

اسفناج و چغندر از جمله سبزی‌هایی هستند که اگر خام خورده شوند ممکن است شما را با دردسر بزرگی به نام سنگ‌کلیه مواجه کنند به خصوص اگر این روند ادامه داشته باشد. با این حال اگر از مشتریان پر و پا قرص این ۲ نوع سبزی هستید لطفا ابتدا آنها را داخل آبی در حال جوشیدن کمی بپزید و بعد آبکش کنید تا اسید‌های مرتبط با سنگ‌سازی‌شان از بین برود بعد آنها را نوش‌جان کنید.

 

عدس‌های جوانه‌زده را بخورید!

شاید برایتان عجیب باشد اما اول اجازه بدهید عدس و لوبیا جوانه بزند و بعد آنها را میل کنید. برای این کار ۳ دلیل وجود دارد؛ اول اینکه با این کار مقدار نشاسته این حبوبات کم می‌شود. دوم، پروتئین آنها بیشتر می‌شود. سوم هم اینکه هضم آنها آسان‌تر خواهد شد. به طور کلی حبوبات جوانه زده قوت بسیار بیشتری نسبت به حبوبات معمولی دارند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه