جراحی لاغری به شرط چاقی مفرط

0
1398

جراحی لاغری به شرط چاقی مفرط

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌، ‌فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

به گفته متخصصان، چاقی مهمترین بیماری قرن ۲۱ است که متاسفانه عوارض بسیاری به دنبال دارد.   اگر مسائلی مثل پرخوری، عادتهای نادرست غذایی و نداشتن تحرک را در نظر نگیریم، بعضی افراد به طور ژنتیک  استعداد خارق العاده  در چاق شدن دارند.   دلیل اضافه وزن هر چه  باشد، سلامت  را به خطر می اندازد و  برای رفع آن باید اقدام کرد. بسیاری  مواقع با تغذیه صحیح، رژیم درمانی اصولی و افزایش میزان تحرک روزانه می توان از شر  چربیهای اضافه خلاص شد ، اما گاهی چاقی به   بیماری تبدیل می شود و فرد به فکر جراحی لاغری می‌افتد و برای لاغر شدن گزینه برداشتن بخش هایی از روده را انتخاب می کند؛ عملی که اگرچه  بهندرت، اما می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.  یکی از این عوارض، خطر آمبولی است.  بنابراین، اگر دلیل پزشکی قابل قبولی برای جراحی ندارید،  خودتان را به تیغ جراحی نسپارید.

چگونگی جراحی لاغری

در این روش، معده را به قسمت های انتهایی روده وصل می کنند و آن قسمت از روده که برداشته شده، از کار می افتد. البته مشکل از جایی شروع می شود که گاه به دلایل مختلف، جراحی باعث بروز آسیب شدید کبدی می شود. می پرسید چرا؟ بر اساس برخی بررسیها یکی از عواملی که در سلامت کبد دخالت دارد، محتویات روده است و  وقتی شما یک قسمت از روده را حذف می کنید، زمینه بروز بیماری کبد را فراهم آوردهاید.

چاقی و آسیب های گوارشی

هر چند جراحی‌  لاغری بی‌عارضه نیست ، اما چاقی از جمله بیماری‌هایی است که خطرات زیادی دارد و افرادی که   بشدت چاق هستند و شاخص توده بدنی یا همان BMI آنها (در این روش وزن بر حسب کیلوگرم  به مجذور قد بر حسب متر تقسیم می شود و نتیجه،   میزان تناسب اندام یا چاقی فرد  را  تعیین خواهد کرد.) بیشتر از ۴۰ است، چاره‌ای جز جراحی ندارند چون  امکان   دارد   به دلیل اضافه وزن  جانشان را از دست بدهند. با این وصف، اگرچه اصل قضیه در درمان چاقی، رژیم و افزایش فعالیت بدنی و ورزش است، اما به شخصی با این توده بدنی که هم چربی خونش بالاست و هم فشار خون یا دیابت دارد، جراحی  یا بالون معده  توصیه میشود.

از  آن سوی ‌بام افتاده‌ها

نباید فراموش کنیم، بسیاری از افراد بویژه زنان جوان از آن سوی بام پرت می شوند، به این معنا که با انواع   رژیم های عجیب و غریب و آسیب‌رسان بشدت خودشان را لاغر می کنند و در معرض مشکلات گوارشی  بویژه آسیب کبد و معده قرار می‌گیرند. حتی عده‌ای برای زیبایی و بدون اینکه شاخص توده بدنی‌شان بالا باشد، سراغ جراحی لاغری می‌روند و این اشتباهی است که   گاهی برایشان گران تمام می شود. بنابراین  توصیه میشود، هر هفته   نیم تا حداکثر یک کیلو کاهش وزن  داشته باشید .

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه