رژیم آب چه عوارضی دارد؟

0
1315

بسیاری از افراد برای کاهش وزن روش‌های اشتباهی را امتحان می‌کنند که به سلامتشان صدمه می‌زند و یکی از آنها رژیم آب است در صورتی که در هیچ‌کدام از منابع علمی دانش تغذیه چنین رژیمی وجود ندارد و تایید نمی‌شود.

نوشیدن آب هم حد دارد

مصرف آب هم مثل تمام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های دیگر حد دارد و باید متعادل باشد. اگر فردی بی‌رویه و بیش از نیاز بدنش آب بنوشد، به سلامت خود صدمه می‌زند و این کار حتی ممکن است باعث ایست قلبی و مرگ شود.

حد مصرف طبیعی چقدر است؟

آب باید در حد تعادل مصرف شود یعنی فرد در تمام اوقات بیداری به حس تشنگی خود بلافاصله پاسخ دهد و به محض اینکه اولین نشانه دهیدراتاسیون یا کم‌آبی را که خشکی مخاط دهان است، احساس کرد، آب بنوشد.

رژیم آب لاغر نمی‌کند

کسانی که رژیم آب می‌گیرند با این دیدگاه این کار را انجام می‌دهند که مصرف زیاد آب باعث پر شدن معده می‌شود. آنها تصور می‌کنند با این روند یکی از ریفلاکس‌های طبیعی ایجاد احساس سیری در بدن که پر شدن حجم معده است، اتفاق می‌افتد و کمتر غذا می‌خورند و وزنشان کاهش می‌یابد در حالی که این تصور اشتباه است.

 

آب برخلاف دیگر خوراکی‌ها، دستگاه گوارش را به سرعت ترک می‌کند و در معده نمی‌ماند و نوشیدن بیش از اندازه آن فقط بار مضاعفی به کلیه وارد و خون را رقیق می‌کند و حتی می‌تواند باعث افزایش فشارخون و آب میان بافتی بدن شود و به این ترتیب تعادل آب و الکترولیت‌های بدن به هم می‌‌خورد و اثر خطرناکی دارد.

 

اینکه فردی بخواهد با روش غیرطبیعی‌ای مثل نوشیدن بی‌رویه آب، مکانیسم سیری را فعال کند فوق‌العاده غلط و غیرعلمی است. روش علمی این است که تمام گروه‌های غذایی در برنامه غذایی گنجانده شود تا سلامت در معرض تهدید قرار نگیرد.

نوشیدن آب ناشتا هم لاغر نمی‌کند

وقتی فرد می‌خوابد تا زمانی که بیدار شود و اولین وعده غذایی (صبحانه) را صرف کند، طولانی‌ترین فاصله بین دو وعده غذایی را دارد مگر در موارد استثنایی. پس از آنجا که آب بدن کم شده، اتفاقا خوب است که به محض بیدار شدن آب بنوشیم ولی نه ۴-۳ لیوان! بلکه نوشیدن نیم یا یک لیوان آب کافی است چون در وعده صبحانه شیر، چای و… هم وجود دارد که باعث می‌شود مایعات لازم برای بدن تامین و حالت کمبود آب که طی شب تا صبح اتفاق افتاده، برطرف شود.

رژیم آب مضراست حتی اگر یک روز باشد

رژیم آب مضراست حتی اگر یکی-دو روز باشد و اگر کسی می‌گوید یک ماه و حتی یک هفته فقط آب خورده، اغراق می‌کند چون این کار باعث سوءتغذیه جدی خواهد شد و اثر کمبود برخی املاح مثل کلسیم، روی و ویتامین‌های A، B و C و ویتامین‌هایی که ذخیره چندانی از آنها در بدن وجود ندارد، خیلی سریع خود را نشان می‌دهد. حتی اگر فرد مکمل ویتامینی و املاح مصرف کرده باشد، باز هم تاثیر منفی خواهد داشت و فرد را دچار مشکل جدی می‌کند.

 

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه