سلولیت چیست و چگونه ایجاد می گردد ؟

0
1378

 

اگر تحت هر شرایطی ، سموم بدن از قبیل اسید اوریک، اسید لاکتیک و اسید اکسالیک از طریق دستگاه ادراری ، گوارشی و یا تعریق پوستی دفع نگردد ،بافت غبغب، ملتحمه، شانه های چاق، ساق فربه و نشیمنگاه حجیم فرد مبتلا، جایگاه لانه گزینی مواد زائد و سمی می گردد.

 

بافت ملتحمه مبتلا به سلولیت از ماده لنفی مملو از سموم انباشته شده و مرتبا” به وسیله این مواد تحریک می گردد. در نتیجه تحریکات متوالی،بافت ملتحمه منقبض شده و از آب میان بافتی انباشته می شود.

 

رفته رفته آب تجمع یافته جهت خنثی سازی و کاهش اثر سموم به صورت ماده لزج و نیمه جامدی تغییر شکل می دهد و نهایتا” ادامه این فرآیند، موجب پرخونی و دردناک شدن بافت ها خواهد شد که روز به روز شدت التهاب و دردناک شدن آن افزایش می یابد.

زمانی که شدت التهاب به اوج خود می رسد، اسکلروز و یا آتروفی بافت ظهور می کند. التهاب بافت و اعصاب سمپاتیک چنان انقباضی را ایجاد می کند که درد جانکاه ناشی از آن فرد مبتلا را به آه و فغان وا می دارد. متأسفانه واکنش های پی در پی و زنجیروار، راه خروج لنف مسدود شده را بسته و مانع از هدایت مواد پیش گفت به ارگان های دفعی می گردد.

 

انباشتگی سموم به دام افتاده و زندانی شده، جدار بافت را دچار التهاب و ورم بیشتر نموده و اقشار سفت و سخت تری را تشکیل می دهد. اگرچه این بیماری بیشتر در خانم ها شایع است ، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از موارد بروز آن در مردان نیز مشاهده شده ؛ اما به علت آنکه سلولیت ایجاد شده در مردان خفیف تر و سبک تر است، کمتر موجبات شکوه و شکایت آنها را فراهم می سازد.

منبع : سایت دکتر مظهری

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه