نکاتی در مورد پرده بکارت (محل، تعاریف، جراحی و ترمیم)

0
1110

تعریف پرده بکارت :دریچه واژن یک غشای مخاطی نازکی دارد که پرده بکارت نامیده می‌شود. وسط آن سوراخی وجود دارد که عبور خون را طی قاعدگی میسر می‌کند. پرده بکارت در خانم‌های مختلف شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی دارد؛ حتی بعضی از دختران بدون پرده بکارت به دنیا می‌آیند. این پرده هیچ عملکرد بیولوژیکی ندارد.

 

محل قرارگیری

محل پرده بکارت اندام ‌جنسی خارجی می‌باشد: دهانه واژن که تقریباً سوراخ را می‌پوشاند. پرده بکارت در عمق واژن قرار نمی‌گیرد اما با استفاده از یک آینه که در دهانه واژن قرار داده شود، با باز نگه داشتن پاها و سایر قسمت‌های اندام ‌جنسی قابل مشاهده است.

 

انواع پرده بکارت

زنان با پرده‌های بکارت در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و برخی بدون پرده بکارت متولد می‌شوند. به‌طور کلی، با بالا رفتن سن، پرده دچار تغییرات مختلفی می‌شود. اکثر زنان پرده بکارتی هلالی شکل دارند. این شکل عبور خون قاعدگی را میسر می‌سازد. اما انواع دیگری از پرده بکارت نیز وجود دارد که نیاز به دخالت جراحی دارند زیرا در عملکرد طبیعی بدن اخلال ایجاد می‌کند. این پرده‌های مشکل‌ساز از قرار زیر هستند:

 

– پرده بکارت بسته

این نوع پرده بکارت به طور کامل دهانه واژن را می‌بندد و از عبور جریان خون و ترشحات دیگر جلوگیری می‌کند و می‌تواند درنتیجه وجود ناهنجاری‌ در سلول‌های مخاطی پرده بکارت ایجاد شود. این نوع پرده منجر به جمع شدن و عقب‌گرد خون در واژن و همچنین افزایش حجم شکم و درد در این ناحیه می‌شود. زنانی که چنین پرده‌ای دارند دچار بروز اختلال در دفع و ادرار می‌شوند. وقتی این علائم درکنار هم و فقدان عادت‌ ماهیانه ایجاد شوند، پرده بکارت بسته تشخیص داده می‌شود.

 

بااینکه برخی از این نوع پرده‌ها با بزرگ‌تر شدن دختر و ورود او به نوجوانی کم‌کم قابلیت ارتجاعی بیشتری پیدا کرده و خودبه‌خود کمی باز می‌شوند، برخی از آنها نیز برای باز شدن نیازمند عمل‌جراحی می‌شوند. در این روش یک قسمت کوچکی از پرده برداشته می‌شود تا دریچه‌ای ایجاد شود که عبور خون را به خارج از واژن مقدور می‌کند. اما این عمل نباید روی کودکان انجام شود زیرا استروژن کافی در بدن خود ندارند. باید ابتدا سطح استروژن در بدن از طریق آزمایش سینه که علائمی از بزرگ شدن سینه را نشان می‌دهد، اندازه‌گیری شود.

 

– پرده بکارت بسته با سوراخ ریز

در این نوع پرده، به نظر می‌رسد که دریچه واژن کاملاً با پرده پوشانده شده است و این نوع پرده معمولاً با پرده بسته اشتباه گرفته می‌شود اما با آزمایش دقیق سوراخی در پرده مشاهده می‌شود که معمولاً بااستفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. در این وضعیت، مقدار کمی خون قاعدگی می‌تواند از آن عبور کند اما بااینحال این دریچه آنقدر بزرگ نیست که خونریزی را تسهیل کند. این افراد معمولاً بخاطر کند بودن خروج خون از واژن پریودهای طولانی‌تری دارند. زمانی که این زنان از تامپون استفاده می‌کنند دچار درد می‌شوند و بااینکه ممکن است فرد بتواند تامپون بگذارد اما درآوردن آن معمولاً برایش دشوار خواهد بود. رابطه جنسی نیز تجربه‌ای بسیار دردناک خواهد بود زیرا این پرده‌ها طی رابطه پاره می‌شوند.

 

این نوع پرده بکارت به مرور زمان کشیده شده و سوراخ بزرگ‌تر می‌شود. اما برای تسهیل وضعیت در مدت کوتاه نیاز به عمل جراحی است، یک عمل کوتاه و ساده مثل عملی که برای پرده‌های بسته انجام می‌شود. یک قسمت کوچک از بافت پرده بکارت برداشته شده تا سوراخ بزرگتر شود. این عمل عبور خون را طی قاعدگی آسان‌تر می‌کند.

– پرده بکارت تیغه‌ای یا دوسوراخی

در این نوع پرده دسته بافت اضافه‌ای وجود دارد که نه تنها یک سوراخ بلکه دو سوراخ واژن ایجاد می‌کند. زنانی که چنین پرده‌ای دارند موقع استفاده از تامپون اذیت می‌شوند. خونریزی قاعدگی نیز برای عبور از این سوراخ‌های ریز با مشکل مواجه می‌شود. رابطه ‌جنسی نیز برای زنانی که چنین پرده‌هایی دارند، دردناک بوده و با خونریزی طولانی همراه است. برای پاره کردن این نوع پرده بهتر است عمل جراحی انجام شود زیرا پاره کردن توسط خود شخص با ناراحتی و مشکلات دیگر همراه خواهد بود.

 

این نوع پرده بسیار نادر است و در یک نفر از هر ۲۰۰۰ نفر اتفاق می‌افتد و بیشتر تشخیصات طی دوران نوجوانی و معمولاً تصادفی انجام می‌گیرد. خوشبختانه جراحی پرده دوسوراخی سریع است و علائم آن نیز به زودی از بین می‌رود. این عمل حدود ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد و فقط کمی ناراحتی بدون درد به همراه دارد. در این جراحی، نوار بین دو سوراخ بریده می‌شود تا سوراخ بزرگتر شود. بعد از گذشت یک روز، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود برگردد. بعد از عمل فرد می‌تواند به راحتی از تامپون استفاده کرده و بدون درد و خونریزی رابطه‌ جنسی داشته باشد.

پاره شدن پرده بکارت

پرده بکارت به طرق مختلف پاره می‌شود و تنها با رابطه‌ جنسی اتفاق نمی‌افتد، گرچه رابطه‌جنسی متداول‌ترین علت آن است. دختران فعال با ورزش، دوچرخه‌سواری، رقص، پریدن و سایر فعالیت‌های فیزیکی بیشتر درمعرض کشیده شدن پرده بکارت و پاره شدن آن قرار دارند. وارد کردن تامپون نیز می‌تواند موجب کشیده شدن پرده بکارت شود. البته وارد کردن انگشت به داخل واژن با نیروی کافی نیز ممکن است باعث پاره شدن آن شود.

 

درصورت وجود درد و خونریزی می‌توانید متوجه شوید که پرده بکارتتان پاره شده است یا خیر. اما برخی از زنان به خاطر نازک‌تر بودن پرده بکارتشان دچار درد یا خونریزی نمی‌شوند. پرده بکارت دست‌نخورده را می‌توان با وارد کردن انگشت وسط به داخل واژن و مشکل در دخول تشخیص داد، انگار چیزی مانع از وارد شدن انگشت می‌شود.

 

جراحی و ترمیم پرده بکارت

برای از بین بردن ناهنجاری برخی از انواع پرده‌های بکارت، عمل جراحی صورت می‌گیرد که قسمت کوچکی از پرده در این عمل برداشته می‌شود تا سوراخ آن بزرگ‌تر شود. این عمل معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. برخی از زنان نیز به دلایل فرهنگی و مذهبی مجبور به ترمیم پرده آسیب‌دیده خود می‌شوند. رابطه‌جنسی متداول‌ترین فعالیتی است که موجب پاره شدن پرده بکارت می‌شود به همین دلیل است که دست‌نخورده بودن پرده بکارت نشانه باکرگی است.

 

برخی از زنان می‌خواهند که باکرگی خود را برگردانند. ترمیم پرده بکارت از طریق عمل ‌جراحی هایمنوراپی یا هایمنوپلازی انجام می‌گیرد. در این عمل لبه‌های پرده به شکل هلالی دوخته می‌شود. برای این عمل بی‌حسی انجام می‌شود تا عمل با ناراحتی کمی همراه باشد. پس از عمل، پرده به نظر سالم می‌رسد طوریکه انگار فرد هیچ رابطه جنسی انجام نداده است و درست مثل یک باکره فرد در زمان رابطه‌جنسی دچار کمی درد و خونریزی می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه