واریس عروق مری

0
1453

واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰% جمعیت را مبتلا می‌کند. وریدهای واریسی به صورت عروق طویل، متسع و پر پیچ و خم و غالباً در سطوح داخلی اندام تحتانی دیده می‌شوند. واریس های مری، واریکوز، یا وریدهای متورم در دیواره مری(لوله مری یا لوله بلع که به معده منتهی می شود) هستند. فشار در وریدها از حالت طبیعی بالاتر است. واریس های مری با بیماریهای کبد مرتبط هستند. علایم شامل استفراغ خونی(خون قرمز روشن یا خون). آنها بخصوص در بیماریهایی که کبد را زخم می کنند از قبیل سیروز دیده می شوند.

 

واریس های مری ممکن است در طی چندین ماه یا چندین سال بروز کنند. به محض اینکه بروز می کنند به خودی خود برطرف نمی شود.

واریس مری، اتساع عروق خونی است که در دیواره مری وجود دارد، فشار خون وریدی در بیمارانی که مبتلا به سیروز پیشرفته هستند، افزایش می یابد. افزایش فشار خون در این منطقه، جریان خون کبدی را دچار نقصان می کند. پرخونی مویرگ هایی که در دیواره مری وجود دارد، مویرگ ها را بزرگ می کند در صورتی که گشادشدگی عروق عمیق باشد، رگ های خونی را پاره می نماید. نوع دیگری از واریس، واریس معده است که ۷۰-۲۰ درصد از بیمارانی که واریس مری دارند، ممکن است به واریس معده دچار شوند.

 

بافت غذای مصرفی بیمار از نکات مهمی است که برای کاهش احتمال پارگی و خونریزی باید به آن توجه کرد. بیماران می توانند از انواع غذاهایی که بافت نرم دارند و به راحتی از مری عبور می کنند، استفاده کنند. پنیر کاملا بی نمک، ماست، پوره سبزیجات، فرنی، شیربرنج، انواع نان های نرم، کته نرم و انواع گوشت (به مقداری که توسط پزشک و مشاور تغذیه در رژیم غذایی بیمار محاسبه شده است) به صورت پخته و نرم شده مثال هایی هستند که در برنامه غذایی بیماران می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

درمان

خونریزی از واریس ها به درمان فوری در بیمارستان نیاز دارد. توجه به بیماری که سبب زخم شدن کبد می شود از قبیل سیروز مهم است. تعدادی از داروها نیز ممکن است جهت کاهش فشار خون در واریس ها بکار روند شامل داروهای بتا بلاکر. از نظر تغذیه ای مهم ترین کارها برای بهبود واریس، برطرف کردن یبوست و کاهش وزن اضافی در افراد چاق است.

 

مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.
ورزش منظم هم به سوزاندن انرژی اضافی و همچنین درمان واریس کمک می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه