غذاهایی که روند پیر شدن را تسریع میکند

0
1462

 

در اثر واکنش‌های بیوشیمی که در اثر خوردن غذا در بدن اتفاق می‌افتد، بعضی از غذاها سرعت پیرشدن را زیاد می‌کنند، در حالیکه غذاهای دیگر با پیری زودرس می‌جنگند.

 

 

خوردن مرتب غذای‌ های نادرست می‌تواند ۱۰ سال شما را پیرتر از آنچه هستید نشان دهد، در حالیکه برعکس خوردن غذای مناسب به مرور از ۵ تا ۱۰ سال شما را جوان‌تر خواهد کرد.

 

 

۳ فرایند در داخل بدن ما تاثیر عمده‌ای بر پیر شدن ما دارد، که عبارت از «ترکیب قند، التهاب و اکسیداسیون» هستند.
وقتی ما از پیر شدن می‌گوییم منظورمان فقط چین و چروک صورت نیست. بسیاری از اثرات پیری مانند عملکرد اندام‌ها و یا فرسوده شدن مفاصل به چشم نمی‌آیند.

 

 

با توجه به عنوان این مقاله ممکن است شما حدس بزنید منظور از غذای بد شکر و چربی است. درست می‌گویید، این غذاها بد هستند، اما امروز ما می‌خواهیم از غذای بد دیگری حرف بزنیم که سرعت پیر شدن بدن شما را شتابان می‌کند.

 

 

بدترین غذایی که پیر شدن را شتابان می‌کند مشتقات گندم است.

قبل از آنکه در این باره توضیح دهم اول به فرایند «ترکیب قند یا Gycation» در بدن می‌پردازم که در اثر آن ماده‌ای به نام «محصول نهایی ترکیب قند یا AGE» می‌گویند. این ماده است که فرایند پیری را سریع می‌کند.
قند بالای خون باعث افزایش شدید این ماده در بدن می‌شود، بطوریکه مبتلایان به دیابت نوع ۲ اغلب بسیار پیرتر از آنچه هستند بنظر می‌رسند.

 

 

گندم، حتی نوع سبوس دار آن،نوع خاصی از هیدروکربور را دارد به نام آمیلوپکتین-آ که در بالابردن قند خون حتی از شکر قوی تر عمل می‌کند.

آمیلوپکتین-آ از هر هیدروکربور دیگر قند خون را بیشتر بالا می‌برد و به همین دلیل محصولاتی که با گندم تهیه می‌شوند مانند نان، برشتوک، شیرینی‌جات و تمام محصولات نانوایی قند خون را بسیار زیاد افزایش می‌دهند.

 

قند خون ۴۵ دقیقه بعد از خوردن ۲ برش نان از ۸۶ به ۱۵۵ واحد می‌رسد، در حالیکه خوردن یک کاسه جو دوسر، که همان میزان هیدروکربور دارد، قند خون را از ۸۶ به ۱۱۲ واحد افزایش می‌دهد.

 

 

هرچقدر قند خون بالاتر باشد میزان تولید ماده AGE در بدن بیشتر می‌شود و به همان نسبت سرعت پیرشدن افزایش می‌یابد.
شما حتما در باره اثرات مخرب گلاتن، یکی دیگر از مواد موجود در گندم، هم شنیده‌اید که باعث ایجاد التهاب در دستگاه گوارش می‌شود.

 

 

اگر غذاهای پایه گندم را از رژیم غذایی خود کم کنید و یا کاملا حذف نمایید، بدن شما از شما سپاسگزاری خواهد کرد و جوان تر به چشم خواهد آمد.
کاهش وزن یکی دیگر از اثرات دلپذیر کاهش مصرف مشتقات گندم در رژیم غذایی شما خواهد بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه