دانستنی‌هایی درباره فواید شکلات برای سلامتی

0
902

میانه‌روی را فراموش نکنید

تعجبی ندارد اگر مطالعات نشان داده باشد که شکلات یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌هاست. شاید تنها دلیل توانایی آن در تسخیر قلوب، شیرینی، خوشمزگی یا قوام نرم و راحه‌الحلقوم آن نباشد چون از دید محققان، میل به مصرف شکلات ناشی از مجموعه‌ای از علل است از جمله موادمغذی و ترکیبات شیمیایی، همین‌طور محتوای چربی و قند موجود در آن.

 

شکلات حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌های فلاونویید است که ترکیباتی با منشأ گیاهی هستند و در چای سیاه و برخی میوه‌ها و سبزی‌ها هم یافت می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش اثرات منفی کلسترول LDL یا اصطلاحا کلسترول بد مفید هستند. کاهش اثرات LDL می‌تواند شریان‌ها را از خطر انسداد (تصلب شرایین یا سفتی جدار عروق) که ممکن است باعث بیماری قلبی و سکته مغزی شود، محافظت کند.

 

هرچه شکلات تیره‌تر باشد احتمال اینکه از نظر فلاونوییدها غنی‌تر باشد، بیشتر است. به علاوه شکلات تیره حاوی آنتی‌اکسیدان‌های دیگری موسوم به «کاتچن»هاست که به نظر می‌رسد در پیشگیری از بیماری قلبی و تقویت سیستم ایمنی در شما مفید باشند. حتی چربی موجود در شکلات هم آنقدرها بد نیست.

 

بیش از نیمی از چربی اشباع در شکلات، اسید استئاریک است که کلسترول خون را بالا نمی‌برد. اگر خیلی شکلات دوست دارید، مانعی ندارد اگر هرازگاهی دلی از عزا درآورید. در یک رژیم سالم، شکلات جایگاه خود را دارد و حتی ممکن است فوایدی هم داشته باشد، اما پیش از آنکه دندان‌ های خود را به خون شکلات آغشته کنید، به یاد داشته باشید که میانه‌روی در هر کاری لازم است؛ شکلات، قند، چربی و در نتیجه کالری بالایی دارد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه