ارتباط مستقیم دود سیگار با ابتلاء به آسم در کودکان

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی اعلام کرد

0
949

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی ضمن اشاره به مطالعه‌ ملی که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در رابطه با میزان شیوع علائم آسم در سراسر ایران و در دو گروه بالغین و کودکان انجام شده، اعلام کرد: این مطالعه نشان داد آسم در گروه کودکان، بین پسران بیشتر از دختران شایع است در حالی که در گروه بزرگسال، این بیماری بین زنان شیوع بیشتری دارد.

 

مریم محلوجی راد با اشاره به مطالعه مربوط به شیوع علائم آسم در ایران در دو گروه بالغین و کودکان که در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی انجام شده، گفت: در این مطالعه که برای تعیین شیوع آسم در ایران انجام شد، یک پرسشنامه در نظر گرفته شده و به صورت انتخابی در تمام شهرها، استان‌ها و روستاهای ایران توزیع شد. بر اساس این پرسش‌نامه، به بیماران مراجعه و اطلاعات آن‌ها دریافت شد.

 

وی با اشاره به اینکه مطالعه فوق شش ماه به طول انجامیده و شیوع آسم در دو گروه سنی بالغان و کودکان را در استان‌های مختلف برآورد کرده است، اظهار کرد: برای سنجش شیوع آسم در کودکان دو گروه سنی شش تا هفت سال و ۱۳ تا ۱۴ سال در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت که در مطالعات جهانی تعیین شیوع آسم نیز این، دو گروه سنی به منظور مقایسه بهتر در نظر گرفته می‌شود.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی شیوع کلی آسم در کودکان را ۱۰.۹ درصد اعلام کرد و توضیح داد: با در نظر گرفتن شیوع آسم به تفکیک گروه سنی، در گروه شش تا هفت سال شیوع آسم ۹.۴ درصد و در گروه ۱۳ تا ۱۴ سال ۱۲.۴ درصد است؛ بنابراین شیوع آسم در بین این دو گروه سنی تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

 

محلوجی راد خاطرنشان کرد: یک چهارم کودکان مبتلا به آسم در معرض دود سیگار قرار داشتند و بنابراین ارتباط واضحی بین در معرض دود سیگار قرار گرفتن با ابتلاء به آسم در هر دو گروه سنی وجود داشت. این مطالعه همچنین نشان داد شیوع آسم در پسرها بیشتر از دخترها، و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است.

 

وی درباره علائم آسم در کودکان، خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علامت آسم در کودکان، سرفه‌های شبانه و خس خس است. شیوع آسم شدید در گروه کودکان ۳.۹ درصد بوده است و با توجه به اینکه در دنیا پنج درصد کودکان مبتلا به آسم، آسم شدید دارند آمار کشور ما از این نظر نسبت به آمار جهانی کمتر است.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی تصریح کرد: شیوع آسم در استان تهران از سایر استان‌ها بالاتر بوده و در گروه سنی شش تا هفت سال ۱۲.۶ درصد و در گروه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال ۱۶.۶ درصد بود. بالاتر بودن شیوع آسم در تهران نسبت به آمار کلی ایران، به فاکتورهای مختلف دخیل در بیماری آسم از جمله آلودگی بیشتر هوا در استان تهران برمی‌گردد.

 

محلوجی راد ادامه داد: مطالعه‌ای که در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی انجام شده همچنین نشان می‌دهد شیوع آسم در استان‌های جنوبی، برخی استان‌های شمال شرقی و بعضی استان‌های مرکزی بیشتر بوده است.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با اشاره به اینکه همین آمار در مورد بالغین هم وجود دارد گفت: شیوع آسم در بالغین کشورمان به طور کلی ۸.۹ درصد بوده است که این عدد نسبت به عدد مربوط به شیوع آسم در کودکان، کمتر بوده و در تمام دنیا نیز شیوع آسم در بالغین نسبت به کودکان پایین‌تر است.

 

محلوجی راد بیشترین شیوع آسم در بالغین را مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان دانست و در پاسخ به اینکه علت شیوع بیشتر آسم در کودکان چیست، اظهار کرد: شکل‌هایی از آسم در کودکان وجود دارد که به دنبال سرماخوردگی یا عفونت ویروسی در کودکان به وجود می‌آید و در بسیاری موارد بعد از مدتی متوقف می‌شود.

 

وی افزود: خس خس سینه، سرفه شبانه و احساس فشار در قفسه سینه از اولین علامت‌های آسم در بالغین است. این در حالیست که آسم در زنان نسبت به مردان شایع‌تر بوده و در مناطق شهری نیز نسبت به مناطق روستایی شیوع بیشتری دارد.

 

انجام تحقیقات مربوط به بیماری “ایمونولوژی” در مرکز تحقیقات

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در مرکز تحقیقات ایمنولوژی، آسم و آلرژی، اساتید، فوق تخصص‌ها، دانشجویان دکتری (phd by research)، کارشناسی ارشد و… در سطوح و رده‌های مختلف در حال انجام تحقیقات هستند، تاکید کرد: در این مرکز انجام طرح‌های ملی در اولویت هستند؛ به خصوص لازم است در مورد بیماری‌های تنفسی و آسم مطالعات ملی انجام دهیم تا بتوانیم این آمار را به دولت‌مردان ارائه کنیم.

 

محلوجی راد با اشاره به بخش ایمنولوژی این مرکز، ایمنولوژی را “نقص سیستم ایمنی به طور مادرزادی” و از نظر شیوع کم دانست و گفت: این بیماری جزو بیماری‌های نادر و ناشناخته به حساب می‌آید. در مرکز ما تحقیقاتی پیرامون چگونگی تشخیص این بیماری، تست‌های ژنتیک تشخیص بیماری قبل از تولد، یا در حین بارداری انجام شده و بیماران مبتلا به آن اکثراً نیاز به پیوند مغز استخوان دارند که این موضوع نیز در بیمارستان مرکز طبی کودکان در حال انجام است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه