آبمیوه هم خوب و بد دارد

0
690

در تابستان و با افزایش گرما، مصرف آبمیوه هم بالا می‌رود. این نوشیدنی دوست‌داشتی یکی از ضروریت‌های زندگی سالم است اما به همان اندازه که می‌تواند خوب و مفید باشد، ضرر هم می‌تواند داشته باشد. در مصرف آبمیوه می‌توانید با این نکته‌ها، از بخش مفید آن بیشتر بهره ببرید.

بهترین انتخاب: آب سبزیجات

نوشیدن آب سبزیجات، بهترین راه برای اضافه‌کردن مواد غذایی گیاه پایه به رژیم غذایی است. لیکوپنی که در آب گوجه است، یکی از عوامل موثر در جلوگیری از سرطان پروستات است. آب لبو هم می‌تواند خطر افزایش فشارخون را کم کند. اصولا استفاده از آب گیاهان می‌تواند گرسنگی را کنترل کند. نکته مهم این است آب سبزیجات ضرر خیلی زیادی هم ندارند. شکر آنها بسیار کم است و کالری کمتری از آبمیوه‌ها دارند. البته سدیم آنها زیاد است که برای جلوگیری از خطر احتمالی آن، می‌توان نمونه‌های کم‌نمکش را مصرف کنید.

بدترین گزینه: کوکتل‌های آبمیوه

از کوکتل‌های میوه، ماءالشعیرهای میوه‌ای و نوشیدنی‌های میوه‌ای دیگر دوری کنید. این نوشیدنی‌ها، میزان کمی میوه واقعی دارند. محتویات آنها بیشتر آب و شکر است. این نوشیدنی‌ها در واقع مثل نوشابه هستند؛ شکر و کالری زیادی دارند و عموما از ارزش غذایی کمی برخورد هستند. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدنی‌های میوه‌ای، کودکان را در معرض خطر چاقی و مشکلات بهداشتی دیگر قرار می‌دهد. محققان مصرف آب را بهتر از این نوشیدنی‌های میوه‌ای می‌دانند.

معمای آبمیوه صددرصد طبیعی

تکلیف ما با آبمیوه کاملا طبیعی‌ای که اصلا شکر ندارد چیست؟ مصرف این نوع آبمیوه هم با بحث‌های زیادی مواجه است. هیچ‌کس شک ندارد که این آبمیوه‌ها سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری هستند. مشکل این است که آبمیوه طبیعی می‌تواند سرشار از کالری و شکر باشد. یک لیوان آب‌سیب طبیعی می‌تواند به اندازه آبنبات‌ها شکر داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود در روزهای مختلف‌ آبمیوه‌های مختلف مصرف شود.

انتخاب خوب: آب انار

اگر می‌خواهید در روز تنها یک لیوان آبمیوه بخورید، بهتر است در انتخاب خود وسواس داشته باشید. پس بهتر است ببینیم بهترین آبمیوه که بیشترین موادغذایی مناسب را دارد کدام است. آب انار قطعا در صدر لیست قرار می‌گیرد. شکر و کالری آب انار، زیاد است اما آنتی‌اکسیدان زیادی هم دارد. این ذرات می‌توانند از عملکرد مغز حفاظت کنند و نقشی موثر در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده استفاده روزانه از آب انار، می‌تواند تا حد زیادی از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند.

انتخاب خوب: آب کرن‌بری

آب کرن‌بری سرشار از ویتامین C است که نقش موثری در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. یک افسانه قدیمی می‌گوید مصرف کرن‌بری می‌تواند از عفونت مجاری ادراری جلوگیری کند.

انتخاب خوب: آب بلوبری

ذراتی که در بلوبری وجود دارد به مغز کمک می‌کند سالم‌تر بماند. در یک تحقیق که تاثیر بلوبری بر حافظه بزرگسالان بررسی شد، مشخص شد استفاده دوونیم فنجان از آب این میوه در روز برای ۱۲ هفته، تاثیری مستقیم بر حافظه افراد بالای ۷۰ سال دارد. برای حفظ سلامت مغز، می‌توانید روی بلوبری حساب باز کنید.

انتخاب خوب: آب آلبالو

به جز میزان بسیار زیاد آنتی‌اکسیدان‌ها، آب آلبالو نقشی ضدالتهابی در بدن دارد. تحقیق نشان داده استفاده از آب آلبالو بعد از کار روزانه، می‌تواند از درد عضلات جلوگیری کند.

انتخاب خوب: آب انگور قرمز

خیلی‌ها از تاثیر انگور روی قلب صحبت کرده‌اند و می‌شود گفت که راست گفته‌اند. وقتی ما انگور می‌خوریم، چیزی که در دانه‌هاست را از دست می‌دهیم اما در آب انگور قرمز، مواد غذایی دانه‌ها هم وجود دارند. انگور قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست.

آب پرتقال چطور؟

آیا این آبمیوه این قدر مشهور همان قدر هم خوب است؟ خبر خوب این است که آب پرتقال سرشار از ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر آن، آب پرتقال، کلسیم و ویتامین D هم دارد، موادی که استخوان‌ها را تقویت می‌کنند. آب پرتقال شیرین نشده از بسیاری از آبمیوه‌های دیگر و همین‌طور آب انگور، کالری کمتری دارد اما نکته منفی آب پرتقال این است که خیلی آنتی‌اکسیدان ندارد.

بچه‌ها و آبمیوه

بیشتر بچه‌ها عاشق آبمیوه هستند، اما برای بچه‌های زیر ۶ سال مصرف بیشتر از ۱۲۰ تا ۱۸۰ سی‌سی ‌در روز آبمیوه توصیه نمی‌شود. برای سن ۷ تا ۱۸ سال هم بین ۲۴۰ تا ۳۵۰ سی‌سی توصیه شده است.

آب ببندید

اگر بچه شما به میزانی که برایش مناسب است راضی نمی‌شود، به آبمیوه‌اش آب ببندید. با اضافه کردن آب به آبمیوه، هر بار کالری کمتری به بدن او می‌رسد. به جای استفاده از یک لیوان آب میوه خالص در روز می‌توانید در روز ۳ لیوان مخلوط آب و آبمیوه به او بدهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه