با مصرف اسفناج؛ دیابت و فشارخون خود را درمان کنید

0
1583

اسفناج فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که از جمله انها می توان به درمان و کاهش قندخون در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش خطر ابتلا به سرطان، درمان و کاهش فشارخون، تاثیر فوق العاده در ارتقا و حفظ سلامت استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به آسم اشاره کرد،اسفناج را می‌توان به سادگی در هر نوع رژیم غذایی مصرف کرد، از مزایای این سبزی ارزان و در دسترس بودن نیز می توان نام برد.

دیابت را با اسفناج درمان کنید

سبزی اسفناج حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی کاهنده قند خون است که آلفالیپوئیک اسید نام دارد، در تحقیقات نشان داده شده است که این نوع آنتی اکسیدان می‌تواند قند خون را کاهش دهد، افزون بر این حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش می دهد که تاثیر بسزایی در درمان بیماری قند خون دارد زیرا از بروز استرس اکسیداتیو ناشی از برخی تغییرات دربدن بیماران دیابتی جلوگیری می کند.

خواص ضدسرطانی اسفناج

بسیاری از سبزیجات چون سبزی اسفناج حاوی ماده ای به نام کلروفیل هستند که در تحقیقات محققان دریافتند که این ماده می تواند در کنترل و مبارزه با برخی ترکیبات سرطان زا چون آمین‌های هتروسیکلیک نقش داشته باشد، این ترکیب سرطان زا در اثر گریل‌کردن غذا درحرارت بسیار بالا به وجود می آید.

آسم را با اسفناج در نطفه خفه کنید

مطالعات نشان داده است که با مصرف زیاد برخی مواد مغذی خطر ابتلا به بیماری هایی چون آسم کاهش پیدا می کند، بتاکاروتن یکی از این مواد مغذی بسیار مفید است، خوشبختانه این ماده مغذی در بعضی منابع غذایی شامل میوه و سبزیجات در دسترس یافت می شود، بتاکاروتن یکی از اجزای تشکیل دهنده سبزی اسفناج است، افزون بر این در طالبی، زردآلو،کدوحلوایی، بروکلی و هویج نیز وجود دارد.

به جای قرص فشار، اسفناج بخورید

سبزی اسفناج در کاهش فشارخون تاثیر فوق العاده ای دارد، این سبزی به دلیل اینکه سرشار از پتاسیم است بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف آن را برای افراد مبتلا فشارخون بالا توصیه می‌کنند، این سبزی و در واقع پتاسیم موجود در آن در بدن می‌تواند تأثیرات سدیم را از بین ببرد، به گفته محققان مصرف کم پتاسیم می‌تواند به اندازه‌ مصرف زیاد نمک درمبتلایان به فشارخون بالا خطرآفرین باشد، پتاسیم در برخی میوه ها و سبزیجات دیگر چون چغندر، آووکادو، پرتقال، سیب زمینی، موز ولوبیای لیما یافت می شود.

استخوان های محکم با اسفناج

برخی ویتامین ها در سلامت استخوان ها نقش ویژه ای دارند و کمبود آنها در بدن می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد،کمبود ویتامینK در بدن می تواند سلامت استخوان ها را به خطر بیندازد، این ویتامین زیرا به عنوان یک ماده که در ایجاد تعادل ماتریکس پروتئین‌ها نقش دارد، عمل می کند، ویتامین K جذب کلسیم را بدن افزایش می دهد و از دفع کلسیم از راه ادرار جلوگیری می کند.

زیبایی پوست را با مصرف اسفناج لمس کنید

سبزی اسفناج سرشار حاوی ویتامین های مختلفی است که در سلامت بدن نقش دارند، ویتامین A موجود در اسفناج در زیبایی پوست تاثیرگذار است زیرا این ویتامین در بدن به منظور حفظ رطوبت موها و تولید چربی پوست استفاده می شود، وجود این ویتامین در رشد و تکامل همه بافت‌های بدن چون پوست و مو ضروری محسوب می شود.

افزون بر این اسفناج و سبزیجات برگ‌دار تیره سرشار از ویتامین C هستند که در ساخت و حفظ کلاژن پوست و مو، ماده ای ضروری است. کمبود یا فقر آهن یکی از مهمترین علل شایع ریزش مو شناخته می شود که می‌توان با مصرف موادغذایی سرشار از آهن چون اسفناج از بروز این عارضه و ریزش مو جلوگیری کرد.

طرز استفاده از اسفناج در غذاها

اسفناج یک سبزی منحصربه فرد است که می‌توان آن را به دو صورت خام یا پخته استفاده کنید، سبزی اسفناج به‌ دو شکل تازه، منجمد یا کنسروی در بازار وجود دارد، برای استفاده از خواص این سبزی توصیه می کنیم تا از اسفناج در انواع سوپ‌ها، پاستا و انواع آبگوشت‌ها استفاده کنید افزون بر این می توانید این سبزی را در مقدار اندکی روغن زیتون بکر با دمای ملایم تفت بدهید و سپس با پنیر و مقدار کمی فلفل سیاه آن را مزه‌دار و مصرف کنید همچنین این امکان وجود دارد که اسفناج را در انواع املت و ساندویچ‌ استفاده کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه