برای نظافت آشپزخانه تمیز‌کننده‌های شیمیایی را کنار بگذارید

0
1245

شگفتی‌های خانه‌داری مواد خوراکی

موادشیمیایی را از آشپزخانه تان بیرون کنید. راه‌های بسیار ساده‌تری هم وجود دارد تا به کمک آنها بتوانید تمیزی را همواره در قلب خانه‌تان حفظ کنید؛ راه‌هایی کاملا طبیعی که بدون نیاز به مواد و البته تمیز‌کننده‌های شیمیایی فضای آشپزخانه تان را همواره ایده‌آل نگه خواهد داشت. فقط کافی است دستور‌هایی که در این مطلب ذکر شده به کار ببندید تا دریابید بدون استفاده از موادشیمیایی هم می‌توانید یک کدبانوی واقعی باشید.

سس گوجه‌فرنگی گاز را تمیز می‌کند

اگر لک‌وپیس‌های ناشی از پخت و پز و البته چربی‌های مربوط به همین مساله روی اجاق گازتان شمایل سوختگی به خودش گرفته، برای پاک کردن آن سراغ موادشیمیایی نروید بلکه از سس‌های کچاپ یا همان سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید. ابتدا گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و بگذارید با همان حرارت سطح گاز تا حدودی گرم شود.

سپس سس را روی سطح سوختگی بمالید و اجازه بدهید برای ۵ دقیقه در همان حالت باقی بماند. سس باعث می‌شود سوختگی‌ها و لک‌وپیس‌ها خشک شود. در مرحله بعدی با یک دستمال مرطوب قسمت مربوطه که سس را روی آن ریخته‌اید کمی با ضرب پاک کنید. به این ترتیب لکه‌ها به راحتی از بین می‌رود. در آخرین مرحله با یک دستمال خشک گاز را پاک کنید و از تمیزی‌اش لذت ببرید.

سودا، سیلورهایتان را برق می‌اندازد

جدیدترین روش طبیعی برای تمیزکاری سیلورهایی که به مرور زمان کدر شده‌اند را اینجا جستجو کنید. برای تمیز کردن سیلورهایتان ابتدا لیتر آب را در ظرف گودی بریزید. به اندازه یک قاشق غذاخوری هم نوشابه یا پودر سودا داخل این آب بریزید. سپس یک تکه فویل آلومینیومی را هم به این محلول اضافه کنید و بعد تمام این ترکیب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد. فراموش نکنید صرفا چند جوش خوردن کافی است تا محلول برای پاک کردن سیلورها آماده شود.

بعد از اینکه محلول آماده شد ظروف سیلور را داخل این محلول فرو کنید و برای مدت ۱۰ ثانیه داخل آن نگه‌دارید. هر چه ظروف سیلور بیشتر کدر و سیاه باشد می‌توانید مدت زمان بیشتری سیلور را داخل محلول نگه‌دارید. وقتی ظرف‌ها را از داخل محلول مورد نظر درمی‌آورید شک نکنید شگفت‌زده خواهید شد. چون ظرف‌های کدر و تیره رنگ چنان برقی می‌زنند که چشمانتان خیره خواهد شد.

نوشابه سینک ظرفشویی شما را تمیز می‌کند

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی یا حتی سینک دستشویی، به جای استفاده از موادشیمیایی که می‌توانند ریه شما را به مرور زمان تخریب کنند سراغ نوشابه بروید. به این ترتیب نه‌تنها خودتان نوشابه را با آن درصد بالای کالری‌اش میل نکرده‌اید بلکه آن را بهتر مورد استفاده قرار داده‌اید. برای تمیز کردن سینک از نوشابه‌ای استفاده کنید که در دمای محیط بوده است.

 

آن را داخل سینک بریزید و بعد از تقریبا ۳۰ ثانیه که گازهای آن خوابید با آب داغ و اسکاچ سطح سینک را بشویید و در نهایت هم شاهد برق افتادن آن باشید. فسفریک اسید موجود در نوشابه باعث از بین رفتن هر گونه آلودگی و کثیفی داخل سینک خواهد شد. ضمن اینکه از نوشابه برای شستن شیشه اتومبیل هم می‌توانید استفاده کنید.

پوست پرتقال لکه‌های آب را تمیز می‌کند

دفعه بعدی که یک پرتقال را پوست کندید یادتان باشد پوسته‌ها را دور نریزید چون می‌توانند کاربرد بهتری داشته باشند. پوست پرتقال جای لکه‌های آب روی ظروف فلزی را از بین می‌برد و البته لکه‌های چربی غیرقابل‌حل در آب را هم که در سطح سینک ظرفشویی جاخوش کرده‌اند کاملا پاک خواهد کرد.

می‌توانید از قسمت سفید پوست پرتقال برای برق انداختن وسایل چوبی استفاده کنید و به نوعی آنها را جلا بدهید. در واقع این روغن پرتقال است که خاصیت جلا دادن دارد و در نهایت برق جالب‌توجهی از خود بر جای می‌گذارد که نشانی از تمیزی است. ضمن اینکه می‌توانید از پوست پرتقال برای دفع حشرات از دور و اطرافتان استفاده کنید.

لیمو یخچال شما را تمیز می‌کند

اگر یخچالتان به یک نظافت اساسی نیاز دارد، این راهکار را امتحان کنید. یک تکه پارچه کتانی تمیز یا یک تکه اسفنج را کمی به آبلیمو آغشته کنید و برای چند ساعتی آن را داخل یخچال بگذارید. حواستان باشد اسفنج نباید با آبلیمو آبکشی شود بلکه فقط کمی به آن آغشته شود. این کار باعث می‌شود هر بوی نامطبوعی درون یخچال از بین برود.

اگر می‌خواهید استفاده‌های این‌چنینی بیشتری از لیمو بکنید این دستور را هم از دست ندهید. لک‌وپیس روی سطوح سنگی مانند اوپن‌های آشپزخانه معمولا اجتناب‌ناپذیر است اما در عین حال راه‌حل ساده‌ و دم‌دستی هم برای حل و فصل ماجرا وجود دارد. لیمو را از وسط نصف کنید و هر نصفه را از سمت گوشت آن داخل نمک فرو کنید. بعد باز هم از قسمت گوشت لیمو، آن را روی سطح سنگی بکشید تا دریابید چطور این لکه‌ها به آسانی از بین می‌روند.

سرکه گرفتگی‌ها را از بین می‌برد

سرکه سفید یک تمیز‌کننده کامل و البته چندمنظوره است. این ماده طبیعی بسیار سبک‌تر و در عین حال کارآمدتر از بقیه تمیزکننده‌های تجاری و شیمیایی است. آیا در قسمتی از لوله‌های آب شما یا در سینک ظرفشویی و هر جایی مثل اینها گرفتگی وجود دارد؟ این گرفتگی را با کمک ترکیب یک دوم پیمانه نوشابه و یک پیمانه سرکه سفید باز کنید.

ابتدا این ترکیب را بریزید و بعد از چند دقیقه آب داغ را هم دنبال آن در مخزن گرفته‌شده بریزید و ببینید چطور در یک چشم بر هم زدن گرفتگی باز می‌شود. می‌توانید لک‌وپیس‌های روی ظروف استیل را هم با کمی سرکه و یک تکه پارچه نخی نرم به راحتی هر چه تمام‌تر از بین ببرید.

نمک زنگار را از بین می‌برد

موضوع خیلی ساده است. می‌توانید با پاشیدن کمی نمک روی یک اسفنج مخزن قهوه‌ساز، چای‌ساز، لیوان‌های سرامیکی و شیشه‌ای را طوری تمیز کنید که هیچ تمیز‌کننده دیگری تا به حال این‌کار را نکرده باشد. در ضمن اگر ماهیتابه‌تان بر اثر شستشوی متعدد زنگ زده، درست زمانی که داغ است به اندازه یک چهارم پیمانه نمک داخل آن بریزید بعد با برس سطح آن را پاک کنید. بعد از یک آبکشی ساده خواهید دید چطور زنگارها از بین رفته است.

آبجوش چربی‌ها را از بین می‌برد

باور کنید ریختن آبجوش روی چربی‌ها خیلی بهتر از هر ماده پاک‌کننده تجاری آنها را از بین می‌برد. با این وصف بهترین راه برای پاک کردن گاز و مایکروفر از لکه‌های چربی استفاده از آبجوش است. اگر تمیزکاری با آبجوش آن‌طور که باید و شاید اثر نکرد، می‌توانید کمی نوشابه هم داخل آبجوش بریزید و دوباره امتحان کنید. در این صورت مطمئن باشید تلاشتان جواب خواهد داد.

بیکینگ سودا علیه بوی نامطبوع

آیا وقتی از سیر و پیاز استفاده می‌کنید دستانتان بوی آنها را می‌گیرد و این موضوع آزارتان می‌دهد؟ در این صورت به جای صابون دستانتان را با شدت هر چه تمام‌تر با بیکینگ سودا بشویید. اگر می‌خواهید قدرت شویندگی مایع ظرفشویی‌تان را بالا ببرید دو قاشق غذاخوری بیکینگ سودا به مایع ظرفشویی خود اضافه کنید و تفاوتش را ببینید. ظرف‌هایتان پس از شستشو چنان برقی خواهد زد که تا به حال تصورش را هم نمی‌کردید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه