بهترین خوراکی‌های ضد افسردگی پاییزه

0
230

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف مواد خوراکی که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود دارد از جمله ماهی، میوه و سبزیجات تازه، روغن زیتون، حبوبات، غلات و دانه‌های آجیل خطر ابتلا به افسردگی را به یک سوم در افراد کاهش می‌دهد.

 

این تحقیق نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند سبب کاهش التهاب و به این ترتیب سبب افزایش سلامت روان در افراد شود.

 

در عوض مصرف خوراکی‌های حاوی مواد فرآوری شده، چربی وشکر سبب افزایش خطر ابتلا به افسردگی می‌شود.

 

کارشناسان اعتقاد دارند دگرگون کردن رژیم غذایی حتی بهتر از دارو درمانی می‌تواند به بهبود افسردگی در افراد کمک کند.

 

این یافته‌ها حاصل تحقیق‌های محققان دانشگاه کالج لندن از ۴۱ مورد مطالعاتی برروی ۳۶۵۵۶ نفر داوطلب است که نشان می‌دهند ارتباط مستقیمی بین رژیم خوراکی افراد و خطر ابتلا به بیماری افسردگی وجود دارد.

 

نتیجه‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در طول هفته دنبال می‌کنند ۳۳ درصد کمتر از سایرین به افسردگی دچار می‌شوند.

 

نتیجه‌های این پژوهش درمجله روانپزشکی مولکولی (the journal Molecular Psychiatry) به چاپ رسیده است.

 

به گفته دانشمندان رژیم خوراکی سرشار از چربی و قند سبب التهاب سیستمیک در بدن می‌شود که در نتیجه آن فرد به افسردگی مبتلا می‌شود.

 

افسردگی می‌تواند بر افراد در رده‌های سنی مختلف اثربگذارد، آمارها نشان می‌دهند یک نفر از هر ده نفر اهالی کره زمین در بازه‌های زمانی در طول عمر خود دچار افسردگی می‌شوند.

 

عوارض افسردگی بر بدن

افسردگی افزون بر عارضه‌های روحی می‌تواند سبب اثرهای مضر بر سلامت جسمانی مانند مشکل‌های خواب، خستگی، کاهش اشتها و حتی احساس درد عضلانی شود.

 

در موارد شدید تاخیر در درمان افسردگی می‌تواند منجر به افکار خودکشی در افراد و حتی اقدام به این رفتار جنون آمیز شود.

 

علل افزایش آمار افسردگی در فصل‌های سرد سال

ابتلا به افسردگی در برخی زمان‌های سال مانند پاییز و زمستان افزایش می‌یابد. کارشناسان دلیل این امر را کاهش درخشندگی نور خورشید، کمبود ویتامین D، خزان طبیعت و سرما می‌دانند.

 

به گفته کارشناسان افرادی که دچار افسردگی هستند یا سابقه ابتلا به این بیماری را دارند باید در فصل‌های سرد سال رژیم غذایی سالم داشته باشند تا خطر ابتلا به افسردگی در آن‌ها کاهش یابد.

 

از جمله دیگر راهکارها برای کاهش خطر افسردگی در روزهای سرد سال، مصرف مکمل‌های خوراکی زیر نظر پزشک، انجام ورزش روزانه، استفاده از پیراهن با رنگ‌های شاد، پیاده روی، مصاحبت با دوستان و اطرافیان و مراجعه به متخصص درصورت ابتلا به افسردگی است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه