جلوگیری از ریزش مو به بهای ناتوانی جنسی؟

0
1687

افزایش خطر ناتوانی جنسی در پی استفاده از داروهای ضد ریزش مو
مواد دارویی که برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شوند، خطر ناتوانی جنسی را به همراه می‌آورند. در تحقیقی جدید در این باره مشخص شده که عوارض جانبی این داروها سال‌ها پس از پایان استفاده نیز ادامه می‌یابند.

مردانی که “فیناستراید” که دارویی برای درمان ریزش مو است، مصرف می‌کنند، با خطر بروز مشکلات در زندگی جنسی خود روبرو هستند. از عمده مشکلات این مردان اختلال در نعوظ، از دست دادن میل جنسی و انزال غیرطبیعی هستند.
در بروشور این دارو که در آن چگونگی مصرف و عوارض جانبی آن نوشته شده، از جمله آمده است که این اختلال‌ها می‌توانند تا مدت‌ها پس از پایان استفاده از این دارو نیز همچنان ادامه یابند. البته در بروشور نوشته نشده که احتمال بوجود آمدن این اختلال‌ها تا چه حد است.
داروی “دوتاستراید” که برای بزرگ نشدن پروستات مردان مصرف می‌شود نیز این عوارض جانبی را دارد که فرد را به ناتوانی جنسی دچار می‌کند. هر دو داروی فیناستراید و دوتاستراید بر هورمون جنسی تستوسترون تاثیر می‌گذارند.

 

Research-490x190

یک تیم پزشکی تحقیقات خود را بر همین نکته متمرکز کرده و می‌خواست مشخص کند کثرت این عوارض جانبی احتمالی چقدر است و مدت مصرف این دارو چه تاثیر مستقیمی بر ابتلا به ناتوانی جنسی دارد.

دانشمندان یک گروه تحقیقاتی در “اسکول آو مدیسین” در دانشگاه شمال غربی فینبرگ در شیکاگوی آمریکا زیر نظر استیون بلکناپ، اطلاعات موجود در پرونده حدود ۱۲ هزار مرد را در این باره بررسی کردند. این مردان بیمار کسانی بودند که یک یا هر دوی این داروها را مصرف کرده بودند و قبل از مصرف نیز مشکلی در امور جنسی خود نداشتند.
در گزارشی که در این باره در نشریه علمی “PeerJ” منتشر شده از جمله آمده است که سلامتی این مردان با مردانی که از این داروها استفاده نکرده‌اند مقایسه شده و همچنین کسانی که زمان مصرف این دارو برای‌شان کوتاه بوده با مردانی مقایسه شده‌اند که مدت‌های طولانی از این داروها استفاده کرده‌اند.

normal-hair-cycle
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ناتوانی جنسی در میان کسانی که از این داروها مصرف کرده‌اند بسیار است. از
البته در میان مردانی که سن‌شان زیر ۴۲ سال بوده و به همین دلیل دوز داروهای مصرفی‌شان پائین بوده، ناتوانی جنسی کمتر دیده شده و در میان این گروه هر ۳۱ نفر یکی مبتلا به ناتوانی جنسی شده است.

 

ادامه مشکلات تا سه سال
در بیشتر موردها عوارض جانبی این داروها پس از پایان مصرف از میان می‌روند. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که در ۱،۴درصد موردها عوارض جانبی تا مدت‌ها پس از پایان مصرف داروها ادامه می‌یابند و حد متوسط ادامه عوارض جانبی ۱۳۴۸ روز پس از پایان مصرف داروهاست که بیش از سه سال‌و‌نیم می‌شود.

در این تحقیق مشخص شده است که مردان زیر ۴۲ سال که داروی فیناستراید در زمانی بیش از ۲۰۵ روز مصرف کرده‌اند، یک پنجم بیشتر از مردانی که دوران مصرف این دارو در میان‌شان کوتاه‌تر از این مدت بوده، در خطر ناتوانی جنسی برای مدتی طولانی هستند.

محققان به همین علت است که تاکید دارند پزشکان به هنگام تجویز این داروها به بیماران خود در ارتباط با عوارض جانبی این داروها بیشتر یادآوری کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه