شناخت گیاه بابا آدم و خواص آن

0
1345

بابا آدم که باردان، فیلگوش و آراقیطون (Arctium) نیز نامیده می‌شود گیاهی است علفی و دوساله از تیره گل ستاره ای ها(Asteraceae). گیاهی است که به اندازه یک متر و نیم تا دو متر ارتفاع رشد می‌کند. با برگهای درشت و خشن و سبز رنگ با گلهای توب مانند و به اندازه فندق یا بزرگتر از آن در باغچه و کنار آبها و یونجه زارها مراتع و مزارع می روید.

 

این گیاه در اطراف تهران، البرز، راه چالوس، خراسان، کرمان، رودبار و تفرش می‌روید و در بعضی نقاط پرورش داده می‌شود.

ترکیب شیمیایی

از تجزیهٔ شیمیایی ریشهٔ بابا آدم مواد زیر بدست آمده‌است : اینولین، پلی استلینها، آرکتیک اسید، پروپیونک اسید، بوتیریک اسید ، لوریک اسید، استئاریک اسید، پالمیتیک اسید، هورمون‌های گیاهی، تانن و پلی فنولیک اسید.

 

از تجزیهٔ شیمیایی تخم بابا آدم موارد زیر بدست آمده‌است: یک گلوکوزید تلخ بنام Arctin، کلروژنیک اسید، لاپائول A,B، ژرماکرانولید .

 

از تجزیهٔ شیمیایی برگهای بابا آدم موارد زیر بدست آمده‌است: آرکتیول، فوکینون، فوکینانولید، بتا- ئودسمول، پتازیتولون، اِرِموفیلن و تاراکساسترول. بطور کلی دم کرده یا جوشانده برگ، ریشه و تخم بابا آدم خاصیت ضد میکروبی و آنتی تومور دارد.

کاربرد درمانی

ریشه، برگ تخم و میوه بابا آدم برای درمان سرطان‌ها، رماتیسم، نقرس، ناراحتی‌های معده، کلیه، بیماری‌های پوستی حتی ریزش مو و اگزما، گلو درد، ورم لوزه‌ها، سرفه، سرخک، زخم‌ها و آبسه‌ها و مرض قند کاربرد دارد.

مقدار و طرز مصرف

در بیماری‌های فوق به دو صورت خوردنی و مالیدنی بر روی پوست مصرف می‌شود

· به نسبت ۴۰ تا ۶۰ گرم پودربرگ یا ریشه و یا تخم گیاه را درچهار لیوان آب جوش دم کرده صبح و ظهر و شب بیمار یک استکان با شکر تناول می‌نمایند.

برای درمان بیماریهای پوستی و ریزش مو و یا سرطان پوست جوشانده غلیظی از برگ، ریشه یا تخم گیاه تهیه کرده روزی چند مرتبه بر محل بمالند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه