۵ راه برای آرامش‌بخشیدن به چشم‌ها هنگام کار با رایانه

0
918

امروزه همه به نحوی از رایانه استفاده می‌کنیم. برای تماشای فیلم، بازی‌کردن، کتاب خواندن و… یا ممکن‌است ابزار اصلی کارمان رایانه باشد و مجبور باشیم تمام روز به صفحه‌نمایش خیره بمانیم و در آخر با سری سنگین و دیدی‌تار به خانه بازگردیم. با این حساب باید به چشم‌هایمان استراحت بدهیم ولی یا راه آن را نمی‌دانیم یا اینکه توجهی به آن نمی‌کنیم. چشم‌ها در حالت خیره شدن به رایانه مدام فوکوس می‌کنند و از این حالت خارج می‌شوند و این فشار زیادی به چشم‌ها و ماهیچه‌های آن وارد می‌کند.

این نکته‌ها به شما کمک می‌کند که چگونه در حالی که پای رایانه هستید به چشم‌هایتان استراحت بدهید:

۱- پلک‌زدن- هر ثانیه پلک بزنید. پلک‌زدن بهترین ورزش برای چشم‌ است و در عین حال آن را مرطوب می‌کند پس در هر ثانیه پلک بزنید و چشمتان را از خشک‌شدن نجات دهید.

 

۲- هر ۲ دقیقه به دوردست نگاه کنید. بعد از هر ۲ دقیقه کار با رایانه به دورترین نقطه‌ای که می‌توانید نگاه کنید و برای ۵-۴ ثانیه ادامه دهید. بعد از آن دوباره به کار برگردید. با این روش از خسته‌شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کنید.

 

۳- هر ۲۰ دقیقه چشم‌هایتان را ببندید. با این کار به آنهاچشم‌هایتان استراحت می‌دهید. دست‌هایتان را به هم بمالید و کفشان را آرام روی هم بگذارید و ۳۰ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید. در طول این ۳-۲ دقیقه فشار ناشی از نور رایانه از چشم‌هایتان برداشته می‌شود. چشم‌ها استراحت می‌کنند و بینایی‌تان واضح‌تر می‌شود.

 

۴- هر نیم‌ساعت یکبار ۵ دقیقه از صندلی‌ بلند شوید. کمی راه بروید. یک بیسکویت با یک لیوان آب بخورید. بدنتان را بکشید و حتما از رایانه‌ فاصله بگیرید. این استراحت ۵دقیقه‌ای نه‌تنها استراحتی برای چشم‌هایتان است بلکه قدرت بدن و ذهنتان را افزایش می‌دهد.

 

۵- هر روز ۳ بار به چشم‌هایتان ورزش دهید. هنگام انجام تمرین‌ها صاف بنشینید و گردنتان را مستقیم نگه دارید و ثابت بمانید.

-۱۰بار به راست و ۱۰بار به چپ نگاه کنید.

-۱۰بار به نوک‌بینی و ۱۰بار به وسط پیشانی نگاه کنید.

-چشم‌هایتان را ۱۰بار در جهت عقربه‌های ساعت و ۱۰بار در خلاف جهت آن بچرخانید. بعد از انجام تمرین‌ها دوباره کف‌دست‌هایتان را به هم بمالید و آرام روی چشم‌هایتان قرار دهید. کل این تمرین‌ها بیش از ۲دقیقه زمان نمی‌برد ولی برای سلامت چشم‌ها و ماهیچه‌های آنها بسیار مفید است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه