چگونه جلو خونریزی را بگیریم؟

0
1085

با دانستن آنکه چگونه خونریزی را متوقف کنید، می توانید زندگی یک فرد بسیار زخمی را نجات دهید.

 

به گفته‌ی دکتر جاستین چاندلر، تجزیه‌وتحلیل تراژدی‌هایی مانند تیراندازی نشان می دهد که اگر ناظران این حوادث می‌دانستند چگونه خونریزی را کنترل کنند، بسیاری از قربانیان این حوادث می‌توانستند نجات یابند.

 

ایالت پنسیلوانیا، بخشی از یک برنامه‌ی ملی به‌نام «خونریزی را متوقف کنید» است که آموزش‌هایی در زمینه‌ی نحوه‌ی مقابله با خونریزی در افراد زخمی ارائه می‌دهد. در حال حاضر آموزش‌های مشابهی برای مواردی مانند احیاء قلب و عروق (CPR) یا استفاده از یک دفیبربلاتور خارجی خودکار (AED) برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب وجود دارد.

 

چاندلر می‌گوید: «در آسیب‌دیدگی‌های بسیار شدید، افراد می‌توانند به‌علت خونریزی زیاد در کمتر از ۳ دقیقه فوت کنند اما ما می‌توانیم تکنیک‌های مختلفی برای کنترل خونریزی به شما آموزش دهیم که در آن به استفاده از هیچ وسیله‌ی خاصی نیاز نیست.»

 

کیمبرلی پاتیل، هماهنگ کننده‌ی توسعه و پیشگیری از آسیب در برنامه‌ی ترومای بزرگسالان در این مرکز پزشکی می‌گوید که این می‌تواند در شرایط بسیاری، زندگی افراد را نجات دهد: «ممکن است شما اولین نفری باشید که به صحنه‌ی تصادف ماشین، زخمی شدن یک نفر با چاقو در آشپزخانه، یک حادثه‌ی تیراندازی در وقت شکار یا یک آسیب جدی در مزرعه می رسید.»

 

پاتیل می‌گوید:‌«اول از ایمنی خودتان مطمئن شوید. شما هرگز نباید برای کمک کردن به یک نفر دیگر، خودتان را به خطر بیندازید. سپس برای آنکه یادتان بماند در هنگام کمک باید چه کارهایی انجام دهید، الفبای (ABC) واکنش به خونریزی را دنبال کنید.»

A: برای هشدار. با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
B: برای خونریزی. صدمه‌ای را که باعث خوریزی شده است، پیدا کنید.
C: برای فشرده‌سازی. محل خونریزی را ترجیحا با یک پارچه‌ی تمیز یا یک باند زخم فشار دهید.

 

به‌طور کلی چاندلر می‌گوشد: «شما باید آرنج‌هایتان را قفل کرده و روی ناحیه‌ی دچار خونریزی فشار دهید تا خونریزی را تا حد ممکن کنترل کنید.» با این حال او می‌گوید که این روش برای خونریزی شکم یا قفسه‌ی سینه، چندان موثر نیست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه