چگونه ساعت بدن بر اختلالات رفتاری تاثیر دارد؟

0
1119

دانشمندان می‌‌گویند اختلال در ساعت درونی بدن ممکن است باعث اختلال رفتاری در انسان شود. تقریبا در هر سلول از بدن، ساعتی تیک و تاک می‌کند و این ساعت کار بافت های بدن را در یک ریتم روزانه تغییر می دهد.

 

مطالعه “لانست سایکاتری” بر روی ۹۱ هزار نفر نشان می‌دهد که اختلال در ساعت بدن با افسردگی، بی‌نظمی، دوقطبی و دیگر مشکلات ارتباط دارد.

 

محققان گلاسکو گفتند این مسئله هشداری به جوامعی است که با ریتم‌های طبیعی هماهنگ نیستند.

 

اگرچه این بررسی از تاثیر تلفن‌ همراه حرفی نمی‌زند، پرفسور دانیل اسمیت، از محققان دانشگاه گلاسکو گفت که “احتمالا” برخی از افراد مورد مطالعه که مشکلاتی داشتند، شب از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

 

او گفت: “در مورد خودم تلفن موبایل کلا قبل از ساعت ۱۰ در شب خاموش می‌شود زیرا مسلم است که موقع خواب نباید به صفحه‌های نمایش دستگاه‌های خود نگاه کنیم.”

 

افراد مورد مطالعه حس‌گرهای کنترل بدن را به مدت یک هفته پوشیدند تا معلوم شود چگونه ساعت‌های بدن‌شان دچار اختلال می‌شود. آنهایی که در شب بسیار فعال بودند یا طی روز غیرفعال بودند، دچار اختلال شدند.

 

این افراد نسبت به افرادی که بیشتر طی روز فعال و طی شب غیرفعال هستند، ۶% تا ۱۰% بیشتر احتمال دارد که دچار اختلال رفتاری بشوند.

 

پرفسور اسمیت، روانپزشک به بی‌بی‌سی گفت: “اینها تقاوت عظیمی ندارند. اما چیزی که قابل توجه است، نتایج جالب آن است.”

 

این بررسی نرخ‌ بیشتری از افسردگی، بی‌نظمی دوقطبی، تنهایی بیشتر، احساس خوشبختی کمتر، زمان واکنش بدتر و ناپایداری رفتاری بیشتر را در افرادی که دچار اختلال ساعت بدن هستند، نشان داد.

 

هرچند، این بررسی نمی‌تواند بگوید آیا اختلال مسبب بیماری روانی است یا صرفا نشانه آن است. این، نیاز به کار بیشتر دارد.

ریتم شبانه‌روزی

– بدون تردید ساعت بدن تاثیر قدرتمندی بر سراسر بدن دارد.

– حالات فرد، سطح هورمونی، دمای بدن و سوخت و سوز بدن در ریتم روزانه نوسان می‌کنند.

– حتی خطر حمله قلبی هر روز صبح وقتی بدن می‌خواهد یک روز جدید را آغاز کند، افزایش می‌یابد.

 

 

پرفسور اسمیت گفت: “این بررسی به ما می‌گوید ساعت بدن برای اختلال رفتاری واقعا مهم است و باید در تحقیقات اولویت بیشتری به آن داد.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه