کمبود ید چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

0
1130

ید برای سلامت ما ضروری است اما عمدتا ما از اهمیت چشمگیر آن غافل هستیم و به آن توجهی نمی‌کنیم.ید، جزئی کلیدی از هورمون تیروئید است که مسئول متابولیسم بدن است.

 

کمبود ید برای افراد مشکل‌ساز است اما بیشتر ما نمی‌دانیم که چقدر به ید نیاز داریم و از کجا باید آن را تأمین کنیم. تحقیقی که توسط مارگارت ریمن، پروفسور تغذیه در دانشگاه ساری بریتانیا انجام شده نشان‌دهنده فقدان ید در بسیاری از “رژیم‌های غذایی سالم” است. چنین رژیم‌های غذایی باعث کمبود ید در زنان حامله هم می‌شود.

 

تیروئید، حاوی اتم‌های ید است که برای رشد و گردش متابولیسم ضروری است. ید همچنین مهم‌ترین عنصر برای رشد مغز انسان است. کمبود ید باعث آسیب‌های مغزی به خصوص در جنین زنان باردار می‌شود.

 

پروفسور ریمن می‌گوید کمبود ید یکی از اصلی‌ترین دلایل ناتوانی‌های یادگیری در جهان است. خانم ریمن می‌گوید اگر زنان حامله به حد کافی ید دریافت نکنند، بچه‌های آنها با اختلال یادگیری یا تیروئید مادرزادی به دنیا می‌آیند که به کرتینیسم شهرت دارد.

 

کرتینیسم ناشی از کمبود طولانی‌مدت ید در دوران جنینی است.

غذاهای ید دار

احتمالا بهترین منبع غذایی در جهان برای دریافت ید، ماهی سفید و سپس تخم مرغ است.بیشتر کشورها ید را به نمک خوراکی اضافه می‌کنند. مردم شماری از کشورها مانند بریتانیا هم بیشتر ید خود را از موادی مانند شیر و مواد لبنی می‌گیرند.

 

اما در کشورهای صنعتی، مشکل کمبود ید همچنان وجود دارد (البته در مقیاسی کم‌تر) و دلیل آن انتخاب آگاهانه برای نخوردن مواد غذایی دارای ید است.

 

گیاهخواران و تعداد روزافزونی از وگان‌ها (گیاهخواران مطلق) به انتخاب خود از خوردن هر نوع مواد غذایی حیوانی خودداری می‌کنند.

 

بهترین راه برای سلامت، رژیم غذایی متنوع بدون حذف گروهی از مواد غذایی است، مگر این که حذف ماده غذایی به دستور پزشک باشد.

اثرات طولانی مدت

پروفسور ریمن با دکتر سارا بت در باره تأثیر کمبود ید روی زنان باردار و ضریب هوشی کودکان و توانایی خواندن آنها تحقیق کردند.

 

آنها دریافتند که کمبود ید در مادران باردار در توانایی خواندن کودکان اثر می‌گذارد.طبق تحقیق آنها هر چه قدر کمبود ید در مادر بیشتر باشد، اثر آن بر فرزند بیشتر می‌شود.

 

دریا بزرگ‌ترین تولیدکننده ید در دنیا است بههمین دلیل کشورهایی که از دریا دور هستند با مشکل مواجه می‌شوند. در سفری پیچیده از دریا به زمین، یون‌ها وارد جو زمین می‌شوند و پس از بارش باران وارد چرخه غذایی می‌شوند.

 

اما در کشورهای دور از دریا و محصور در خشکی، فقدان ید در محیط باعث بروز مشکل در میان مردم منطقه می‌شود. چنین مشکلاتی در آلپ، دره‌های دورافتاده در شمال پاکستان، مناطق کوهستانی ایتالیا، روسیه، آسیای میانه و بخش‌‌های بزرگی از آفریقا دیده می‌شود.

 

همچنین زندگی در مناطق در معرض سیل برای سلامت فرد خوب نیست چون سیل ید موجود در خاک را می‌شورد و با خود می‌برد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه