آیا نگاه طولانی به نمایشگر موجب آسیب به چشم کودکان می‌شود

0
1029

با توجه به اینکه کودکان مدت زمان زیادی را جلوی صفحات نمایش می‌گذرانند، نگرانی‌های در حال رشدی در مورد امکان آسیب به رشد بصری آن‌ها وجود دارد. افزایش چشم‌گیری در تعداد کودکان دچار خشکی چشم و درد ناشی از گذراندن زمان زیاد در برابر صفحات نمایش، دیده می‌شود . اما آیا این مسئله موجب آسیب‌های طولانی‌مدت می‌شود؟ آیا یک کودک باید از عینک مطالعه یا عینک رایانه‌ای استفاده کند! آکادمی چشم پزشکی آمریکا در ارتباط با این موضوع، حقایقی را برای والدین آشکار می‌کند.

 

 

این یک واقعیت است که یک اپیدمی جهانی نزدیک‌بینی وجود دارد. از سال ۱۹۷۱ شیوع نزدیک‌بینی در آمریکا دو برابر شده و به ۴۲ درصد رسیده‌ است. در آسیا تا ۹۰ درصد نوجوانان و افراد بالغ نزدیک‌بین هستند. مشخص است که اتفاقی در حال افتادن است؛ اما دانشمندان در مورد آن توافق ندارند. مطالعه‌ی جدید که در ژورنال Ophthalmology منتشر شده‌ است، نشان می‌دهد که حداقل بخشی از افزایش جهانی در نزدیک‌بینی مرتبط با فعالیت‌های نزدیک چشمی است؛ نه‌تنها کار با صفحات نمایش، بلکه مطالعه‌ی بیش از اندازه‌ی کتاب‌های معمولی.

 

بنابراین گذراندن مدت زمان زیاد در خارج از منزل، به‌ویژه در ابتدای کودکی می‌تواند از شدت پیشرفت نزدیک‌بینی بکاهد. البته معلوم نیست که آیا افزایش در نزدیک‌بینی ناشی از تمرکز بیش از حد روی صفحه‌ی نمایش بوده یا این که با بر هم زدن ریتم نوری شبانه‌روزی روی توسعه‌ی چشم اثر می‌گذارد.

 

در حالی‌که دانشمندان به دنبال پاسخ قطعی هستند، شکی نیست که بیشتر کاربران کامپیوتر مشکلات چشمی مرتبط با کار با کامپیوتر را تجربه می‌کنند. در این مورد بین کودکان و بزرگسالان تفاوتی وجود ندارد؛ آنها‌ نیز می‌توانند خشکی و درد چشم، سر درد و تاری دید را تجربه کنند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها نیاز به استفاده از عینک مخصوص دارند یا اینکه در میانسالی دچار وضعیتی خواهند شد که باید از عینک مطالعه استفاده کنند. این همچنین بدان معنا نیست که لزوما نور آبی صفحات نمایش به چشم آن‌ها آسیب می‌رساند.

 

نکته‌ی مهم این است که باید نوبت‌های استراحت بیشتری در نظر گرفته شود؛ زیرا ما هنگام استفاده از کامپیوتر اغلب زیاد پلک نمی‌زنیم. خواندن، نوشتن و کارهای نزدیک دیگر نیز همین مشکل را برای چشم به‌وجود می‌آورند. چشم‌پزشکان می‌گویند که لازم است هر ۲۰ دقیقه، یک زمان ۲۰ ثانیه‌ای استراحت در نظر گرفته شود.

در این جا ۱۰ نکته برای کمک کودکان برای حفاظت در برابر فشار ناشی از نگاه کردن به صفحات نمایش ارائه شده‌است:

-از یک تایمر کوچک برای یادآوری بچه‌ها استفاده کنید.

-یک کتاب الکترونیکی را با کتاب واقعی جایگزین کنید و بچه‌ها را تشویق کنید که پس از خواندن تعداد مشخص صفحه بلند شده و به فضای بیرون نگاه کنند.

-بعد از به پایان رساندن یک سطح در یک بازی ویدئویی برای ۲۰ ثانیه به بیرون از پنجره نگاه کنند.

-انتهای فصول کتاب را با یک گیره‌ی برگه علامت‌گذاری کنید تا به فرزندنتان یادآوری کنید لازم است استراحت کند. در مورد یک کتاب الکترونیکی از علامتی مثل بوکمارک استفاده کنید.

-از استفاده از کامپیوتر در فضای بیرون یا جایی که بیش از حد روشن است، اجتناب کنید؛ زیرا تابش خیره‌کننده روی صفحه نمایش موجب آسیب خواهد شد.

-روشنایی و کنتراست صفحه‌ی نمایش را به‌صورتی تنظیم کنید که کار با آن راحت باشد.

-باید هنگام استفاده از کامپیوتر و مطالعه، موقعیت قرار گیری مناسبی در نظر گرفته شود.

-کودکان خود را تشویق کنید که فاصله‌ی خود را با صفحات نمایش در اندازه‌ی ۴۵ سانتی‌متر تا ۶۰ سانتی‌‌متر حفظ کنند.

-هنگامی که کودک در حال کار با صفحه نمایش است، چند وقت یکبار حواس او را از صفحه پرت کنید.

-به او یادآوری کنید که هنگام نگاه به صفحه نمایش، پلک بزند.

 

دیوید اپلی سخنگوی آکادمی چشم‌پزشکی امریکا گفت:

 

من ترجیح می‌دهم که به جای اینکه برای بچه‌ها وسایلی همچون عینک مطالعه یا چیزهای دیگر مهیا کنم که منجر به استفاده‌ی بیشتر آن‌ها از صفحات نمایش شود، به آن‌ها عادت‌های بهتری را آموزش دهم. اگر شما بیش از حد بدوید و به پاهایتان آسیب رسد، می‌ایستید؛ به‌همین صورت اگر شما بیش از حد مطالعه کنید یا ویدیوی زیادی تماشا کنید، چشم شما شروع به آسیب دیدن می‌کند و لازم است که این کار را متوقف کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه