با این ۱۰ روش میگرن را در نطفه خفه کنید!

0
1365
woman with a strong toxicosis

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است حدود ۳۰ میلیون از آمریکایی‌ها از سردردهای وحشتناک رنج می‌برند از ایران گزارشی نداریم ولی میدانیم همواره رو به گسترش بوده است.

آب و هوا، بوی قوی، خواب ناکافی، روشنایی و … از عوامل بروز و تشدید میگرن است.

اما نکته که در این گزارش برایمان مهم است، پرداختن به ۱۰ راهکار کارآمد برای جلوگیری از شروع قاتلی به نام میگرن است.

 

۱.هشدار های آب و هوایی

اگر با آب و هوای نامناسب سردردتان تشدید پیدا می‌کند مسلما میگرنتان وابسته به شرایط آب و هوایی است و با کاهش فشار هوا، که باعث افزایش مایع اطراف مغز می‌شود میگرنتان با شدت بیشتری بروز می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید دچار این سردردهای وحشتناک نشوید هشدار‌های هوایی را جدی بگیرید.

۲.ورزش منظم

تحقیقات علمی نشان داده است فعالیت‌های بدنی منظم بسیار در کاهش مقدار و شدت میگرن مرتبط است. همچنین پایین نگه‌داشتن وزن، خود یکی از موثرترین کارهایی است که می‌توان برای جلوگیری از این عارضه انجام داد چرا که چاقی یکی از عوامل پیدایش میگرن است.

 

۳.اجتناب از غذاهای فراوری شده

شیرین کننده‌های مصنوعی، رنگ غذا، مواد نگه‌دارنده، فروکتوز بالا و نیترات جز قاتلان بالفطره در پیدایش میگرن‌های دردناک هستند به همین سبب پزشکان توصیه می‌کنند اگر مبتلا به سردردهای مزمن هستید از خوراکی‌های فراوری شده از قبیل سوسیس و کالباس، چیپس و پفک، غذاهای نیمه آماده و کنسروها به شدت پرهیز کنید.

۴.الکل بی الکل

نوشیدنی‌های الکل دار علاوه بر وجود زیاد الکل دارای مواد نگهدارنده شیمیایی هستند که مسلما می‌توانند به سردردهای مزمن دامن زنند. تشدید میگرن‌های یکی از هزاران معایب نوشیدنی‌های الکلی است.

 

۵.وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید

با حذف وعده‌های غذایی، سطح قند خونتان نامتعادل شده و افت و افزایش ناگهانی قند خون سبب بروز و تشدید میگرن می‌شود. وعده‌های غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم، کربوهیدرات تازه مانند میوه و سبزیجات به شدت برای جلوگیری از این عارضه دردناک موثر است.

 

۶.عطرتان را عوض کنید

بوهای تند ازجمله عطرها، مواد شیمیایی، پاک کننده‌ها، حیوانات خانگی و حشرات از عوامل تحریک کننده میگرن هستند، بخصوص اگر از عطرهای تند استفاده می‌کند همین حالا کنار بگذارید تا کمتر دچار سردردهای درناک شوید.

 

۷.عینک آفتابی را فراموش نکنید

افرادی که مبتلا به میگرن هستند به خاطر داشته باشند نور زیاد یکی از عوامل محرک پیدایش سردردهای دردناک است لذا داشتن یک عینک آفتابی استاندارد بسیار برایتان اضطراری است و تا حد امکان در معرض نور شید آفتاب قرار نگیرید.

۸.کافئین هم خوب هم بد!

شواهد نشان داده است مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در بروز میگرن بی ارتباط نیست البته برخی، کافیئن‌ها را تسکین‌دهنده سردردهای مزمن می‌دانند. نوشیدنی و غذاهای کافئین‌دار و محرک که سیستم‌های عصبی را تحریک می‌کند، بهتر از مصرف نشود. افزایش یا کاهش مصرف کافئین در بدن نیز در تشدید میگرن مؤثر است. همچنین ترک ناگهانی مصرف چای و قهوه، که هر دو کافئین دارند، می‌تواند موثر باشد.

 

۹.شناسایی میگرن

همان طور که گفتیم تغییرات آب و هوا، استرس، مصرف کافئین، فقر رژیم غذایی و… از عوامل تشدید کننده میگرن محسوب می‌شوند. اگر افراد مبتلا به میگرن در رابطه با بیماریشان اطلاعات بیشتری داشته باشند در کنترل و درمان آن سریع تر به نتیجه می‌رسند. بنابراین دانستن اطلاعات بیشتر در خصوص میگرن (علائم، پیشگیری،تغذیه و…) بسیار به این دسته از بیماران کمک می‌کند.

 

۱۰.خواب کافی

خواب زیاد، خواب کم هر دو منجر به بروز و تشدید سردردهای میگرنی می‌شود. داشتن یک برنامه منطم و مفید برای خوابیدن بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال حمام، مدیتیشن، خواندن یک کتاب، ایجاد یک فضای آرامش‌بخش و سپس خواب از بهترین و مفیدترین راهکارهای این لیست تلقی می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه