برای سلامت کلیه‌ هایتان، آب بنوشید!

0
1467

تاثیر کم‌آبی بر بدن

با شروع تابستان و گرم‌تر شدن هوا، مشکل کم‌آبی سراغ خیلی از افراد می‌آید. بعضی افراد کم‌آب شدن بدن را جدی نمی‌گیرند و نمی‌دانند ممکن است این کم‌آبی، چه خطراتی برایشان در پی داشته باشد. به همین دلیل، متخصصان در این بخش به مهم‌ترین عوارض کم‌آب شدن بدن اشاره خواهند داشت.

 

افراد سالمی که عملکرد کلیه‌هایشان در حالت عادی و سلامت است، باید در طول روز به میزان کافی آب و مایعات بنوشند. این میزان کافی، مصرف حداقل ۱ تا ۵/۱ لیتر مایعات در روز است که می‌تواند به شکل آب یا سایر مایعات باشد که بین همه آنها آب خالص نسبت به نوشابه‌ها یا سایر نوشیدنی‌های شیرین از همه بهتر و مفیدتر است چون بیشتر نوشابه‌ها می‌توانند قند خون را بالا ببرند و باعث ابتلا به دیابت و حتی در موارد شدیدتر،‌ منجر به بیماری سنگ کلیه بشوند.

 

اگر فردی مشکل کلیوی مانند سنگ کلیه یا سابقه خانوادگی آن را داشته باشد، حتما باید بیشتر از افراد عادی، آب مصرف کند. مثلا در فصول سرد سال، باید حداقل روزی ۲ لیتر و در فصول گرم سال حداقل ۵/۲ تا ۳ لیتر آب در طول روز بنوشید.

 

اگر مصرف مایعات کم باشد، کلیه‌ ها مجبور می‌شوند آب را حفظ کنند در نتیجه ادرار غلیظ می‌شود و این غلظت ادرار می‌تواند جزو عواملی باشد که به تدریج به کلیه‌ها آسیب برساند درنتیجه برخی املاح در کلیه‌ها افزایش خواهد یافت و بیماری که حتی سنگ کلیه ندارد و سابقه‌ای از سنگ‌سازی خانوادگی دارد، ممکن است در معرض تشکیل سنگ در کلیه‌هایش قرار بگیرد بنابراین، افرادی که حتی کمی اختلال در عملکرد کلیه دارند هم باید مصرف آب را در طول روز فراموش نکنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

 

بیمارانی که دیالیز می‌شوند یا نارسایی کلیه و حجم ادرار کمی دارند، باید مصرف آب و مایعاتشان کم باشد چون میزان ادرار آنها به دلیل آسیبی که به کلیه رسیده، کم است و اگر مصرف مایعات آنها به شکل آب‌درمانی و… زیاد باشد، ممکن است حجم بیش از اندازه آب در فضای میان‌بافتی و ریه‌های آنها جمع شود و مشکلاتی مانند سنگین کردن کار قلب را به دنبال داشته باشد.

 

دکتر آریا جنابی، فوق تخصص نفرولوژی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه