تاثیر استفاده از هندزفری بر گوش

0
1018

 

دبیر انجمن شنوایی شناسی با اشاره به اینکه هدفون‌ها و هندزفری‌ هایی که خریداری می‌کنید باید استاندارد و کنترل شده باشند تا آسیبی به گوش وارد نشود، گفت: برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی هنگام گوش دادن به موسیقی باید بتوانید صدای اطرافیان را نیز بشنوید.

 

دکتر حمید جلیلوند در گفت‌و‌گو با خبرگزاری سلامت، درباره اینکه چقدر استفاده از هندزفری می‌تواند به گوش آسیب برساند اظهار کرد: به طور طبیعی هر چقدر انسان از سیستم شنوایی کار بکشد به مرور زمان گوش و شنوایی او مستهلک می‌شود.

 

وی با بیان اینکه گوش انسان از لحظه‌ای که به دنیا می‌آید بهترین حالت را از نظر شنوایی دارد، افزود: با افزایش سن و در معرض صداهای بلند قرار گرفتن به ویژه صداهای صنعتی و دست ساخته بشر همانند موسیقی موجب کاهش شنوایی فرد شده و درنتیجه در سنین کمتر دچار پیرگوشی می شود.

جلیلوند خاطرنشان کرد: در گذشته پیرگوشی معمولا در سن ۸۰ یا ۹۰ سالگی به وجود می‌آمد اما با انقلاب صنعتی پیرگوشی در ۷۰ ساله ها نیز مشاهده شد و بنا بر نتایج و مشاهدات ما در کلینیک های شنوایی شناسی مشاهده می‌شود که پیرگوشی حتی در سنین ۴۰ سالگی نیز دیده می‌شود.

 

دبیر انجمن شنوایی شناسی عنوان کرد: گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و در معرض نویزها و سر و صداهای همچون مترو و ترافیک قرار گرفتن سبب آسیب به شنوایی و در نتیجه کاهش شنوایی و در نهایت ناشنوایی شود.

 

وی با بیان اینکه هدفون‌ها و هندزفری‌ هایی که استفاده می‌کنیم باید استاندارد و کنترل شده باشند، افزود: هدفون‌هایی که برند بوده و توسط گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شوند معمولا استاندارد بوده ولی هندزفری‌هایی که غیر مجاز هستند و معمولا با قیمت پایین به فروش می‌رسند می‌توانند به شنوایی افراد آسیب برساند.

 

جلیلوند ادامه داد: صداهایی که ۱۲۰ دی سی بل هستند کنترل شده و استاندارد بوده همچنین به ازای هر ۲ تا ۳ ساعت که افراد به موسیقی گوش می‌دهند باید به گوش خود به همان میزان استراحت بدهند به طور مثال قانونی وجود دارد که اگر فردی ۸۵ دی سی‌بل در معرض صدا قرار گرفت پس از آن ۸ ساعت باید استراحت کند.

 

دبیر انجمن شنوایی شناسی در پاسخ به این سوال که افراد چگونه بتوانند دی سی بل مناسب را تشخیص دهند؟ گفت: افراد هنگامی که به موسیقی گوش می‌دهند باید به نوعی باشد که بتوانند صدای اطرافیان را نیزگوش کنند همچنین صدای موسیقی موبایل یا کامپوتر خود را از ۱۰۰ درصد روی ۷۰ درصد و کمتر از آن تنظیم کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه