دلایل خون دماغ شدن و روش‌های درمان آن

0
1629

خون دماغ یکی از پدیده‌های شایع در فصل تابستان است که در بیشتر گروه‌های سنی به ویژه کودکان رخ می‌دهد، خون دماغ به دلایل مختلفی روی می‌دهد که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

 

خونریزی از بینی به دلیل پاره شدن رگ‌های خونی در جلو یا عقب بینی رخ می‌دهد، رگ‌های خونی موجود در بینی بسیار نازک هستند به همین دلیل به راحتی دچار خونریزی می‌شوند.

 

دو نوع خون ریزی وجود دارد، خون ریزی از جلو (ناحیه قدامی) در ۹۰ درصد مواقع یا خون ریزی از رگ‌های پشتی بینی، که دومی خطرناک‌تر از نوع اول است، زیرا امکان دارد خون وارد گلو شود.

 

از جمله علت‌های بروز خون دماغ می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

_ضربه به صورت یا بینی

_جراحی بینی یا نمونه برداری و تحریک بینی

_درموارد نادر ناتوانی بدن در ایجاد لخته خونی

_فشارخون بالا

 

خونریزی در فصل‌های سرد سال به دلیل خشکی، سرمای هوا، سرما خوردگی، تحریک بینی با عطسه و استفاده از اسپری وقطره‌های باز کننده مجاری بینی بروز می‌کند.

 

درفصل‌های گرم سال به ویژه تابستان هم بروز خون دماغ شایع است، در تابستان هوا گرم و خشک است که سبب خشک شدن پوشش محافظ موکوس حفره بینی می‌شود؛ خشک شدن موکوس بینی سبب خونریزی ازآن می‌شود.

 

گرما هم یکی دیگر از عامل‌های ایجاد کننده خونریزی از بینی است، در تابستان واکنش‌های آلرژیک در افراد مستعد بیشتر و سبب خون دماغ می‌شود.

 

در صورت مزمن شدن خونریزی از بینی به ویژه اگر درمجاورت هوای گرم قرار ندارید، به مراکز درمانی مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

 

از جمله نشانه‌هایی که در زمان خونریزی بینی باید مورد توجه قرار داد، علامت هایی چون خواب آلودگی فرد، احساس ضعف، تروما یا سردرگمی ناشی از خونریزی و خونریزی از هر دو حفره بینی است که باید جدی گرفته شوند.

 

از جمله روش‌های خانگی درمان خونریزی از بینی، استفاده از یخ درون کیسه پارچه‌ای یا حوله و قرار دادن آن روی بینی است.

 

در زمان بروز خون دماغ شست و شوی بینی با آب سرد، خنک کردن دمای اتاق و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند سبب جلوگیری از ادامه یافتن آن شود.

 

خشکی هوا می‌تواند سبب تشدید خون دماغ شود به همین دلیل استفاده از رطوبت ساز در اتاق می‌تواند مانع از ادامه یافتن آن شود.

 

قراردادن تکه‌ای پنبه یا گاز استریل تمیز که به مقدار کمی سرکه سیب آغشته شده است برروی حفره بینی هم می‌تواند سبب توقف خونریزی شود.

 

در فصل تابستان کودکان به دلیل تعطیل بودن مدارس و بازی درهوای گرم و رمجاورت نور خورشید بیشتر دچار خون دماغ می شوند، همچنین انجام برخی بازی های دارای توپ چون فوتبال، بسکتبال و تنیس می تواند به دلیل برخورد توپ با صورت سبب خون ریزی از بینی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه