دلیل برگرداندن بیماران در حال فوت از بیمارستان به خانه‌ ها

0
877

مدیرکل وزارت بهداشت با اعلام ارائه مجوزهای جدید برای ایجاد مراکز پرستاری در منازل گفت: یکی از علل شایع فوت بیماران در تمام دنیا، عفونت بیمارستانی است و ما هم قبول داریم باید به برخی خانواده‌ها برای نگهداری بیمار در حال فوت کمک کرد.

 

ایرج حریرچی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت درباره مشکلات بیمارانی که درمانپذیر نیستند و متأسفانه در روزهای آخر عمر از بیمارستان به خانه‌ برگردانده می‌شوند و چرا خانه‌های پرستاری در ایران ایجاد و گسترش نمی‌یابد، اظهار داشت: در این زمینه مجوز حدود ۱۰۰۰ مرکز مراقب پرستار در منزل داده شده است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: درخواست ما از مردم این است که آگاه باشند که درمان برخی بیماری‌ها که درمانپذیر نیستند، درمان اضافی برای آنها هیچ کمکی به بقای بیمار نمی‌کند و حتی درمانها رنج بیمار را افزایش می‌دهد و مضر است ولی وقتی بیمار در بیمارستان است گروه پزشکی مجبور است خدمات درمانی ارائه دهند.

 

حریرچی تصریح کرد: همچنین اگر در سنین بالای ۶۵ سال، فردی یک ماه در آی‌سی‌یو بماند فقط چند درصد امکان دارد که زنده از ICU بیرون بیاید، که این آمار در تمام جهان نیز وجود دارد.

 

قائم‌مقام و مدیرکل وزارت بهداشت تصریح کرد: اصلاً یکی از علل شایع فوت بیماران در تمام دنیا، عفونت بیمارستانی است و عفونت بیمارستانی را نمی‌توان به صفر رساند، البته این مقوله با ضدعفونی کردن اتاق‌های جراحی تفاوت دارد.

 

حریرچی عنوان کرد: البته ما هم قبول داریم باید از برخی خانواده‌ها برای نگهداری بیمار غیرقابل درمان و در حال فوت کمک کرد زیرا خانه‌ها کوچک است و خانواده‌ها نیز فرزنددار هستند و بسیاری هم مشکلات مالی دارند.

 

وی ادامه داد: البته برخی مراکز طب سنتی که ادعای خدمات طب سنتی دارند با کمک نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود ولی نمی‌توانیم به‌روی همه این مراکز غیرقانونی نظارت داشته باشیم و قدرت نظارت ما محدود است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نظارت بر مراکز خدمات‌دهنده طب سنتی نیز توضیح داد: مراکزی که پروانه خدمت طب سنتی دارند نظارت دقیق به‌روی آنها وجود دارد.

 

حریرچی در خصوص موضوع ورود حوزه علمیه به بحث طب سنتی افزود: برای اجرای بند دوازده سیاست‌های کلی سلامت باید از همه حوزه‌ها کمک گرفته شود البته افراد باید در این حوزه متخصص باشند.

 

قائم‌مقام و مدیرکل وزارت بهداشت افزود: متأسفانه به‌دلیل اطمینانی که برخی گروه‌ها به‌دلیل نفع مادی یا شخصی به بیمار می‌دهند، بیمار از درمان اصلی محروم می‌شود.

 

وی ادامه داد: برخی از این درمانها عوارضی دارد و هر شخصی که درمان می‌کند باید به کنترل عوارض هم مسلط باشد.

 

حریرچی با توجه به فرا رسیدن روز جهانی سالمندان خاطرنشان کرد: کشور ما نیز متعاقباً به‌سمت پیری پیش می‌رود و از آن طرف نیز هزینه سلامت در ایران با ازدیاد سالمندان افزایش خواهد یافت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه