مردان ایرانی تا چه حد از واقعیت زایمان باخبرند؟

0
1174

۱. اینکه در فیلمها می بینید کیسه آب زن میترکد و بچه دو ثانیه بعد دنیا می آید واقعیت ندارد. ترکیدن کیسه آب معمولا یکی از مراحل اولیه زایمان است.

 

۲.برای زنی که برای اولین بار زایمان طبیعی میکند از اولین مرحله تا تولد نوزاد چیزی بین هشت تا هجده ساعت طول می کشد. در مواردی زایمان می تواند حتی بیشتر از این به طول بیانجامد که پزشکان معمولا با معاینه جنین و کنترل ضربان قلب او، مداخله می کنند و بچه را به دنیا می آورند.

 

۳. اکثر زنانی که به صورت طبیعی زایمان می کنند از مسکن ها استفاده می کنند. یکی از انواع این مسکن ها یک مسکن قوی به اسم اپیدورال است که به ستون فقرات زن زائو تزریق می شود و از کمر به پایین را بی حس میکند. این مسکن این امکان را فراهم می آورد که زن انقباض های مورد نیاز را حس کند و بتواند بچه را از کانال تولد به بیرون فشار دهد، اما در عین حال درد قابل تحملی داشته باشد

 

۴. بعد از به دنیا آمدن بچه، مادر و فرزند تا دو ساعت در اتاقی که زایمان در آن انجام گرفته باقی می مانند تا استراحت کنند و در این مدت آنها را حتی با تخت و امکانات بیمارستانی حرکت نمیدهند.

 

۵. بعد از گذشتن دو ساعت، مادری که هنوز مقدار قابل توجهی از مسکن در خونش باقی ست٬ با احتیاط فراوان به اتاق دیگری به نام اتاق “مراقبت پس از زایمان” برده می شود. زن زائو تا حداقل دو روز در این اتاق تحت مراقبت است و دارو دریافت می کند.

 

۶. در آمریکا حدود یک سوم از زنان باردار عمل سزارین انجام می دهند. این عمل نه به خواست مادر که به دلایل پزشکی انجام می شود. این عمل که مانند خیلی از عملهای جدی با خطر مرگ همراه است، چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت طول میکشد.

 

۷. پس از اتمام عمل و تعداد قابل توجهی بخیه (در درون و نیز روی پوست)، مادر و فرزند به اتاق نگهداری پس از زایمان منتقل می شوند و مادر تا حدود چهار روز در بیمارستان در این اتاق می ماند.

 

بعد از حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت٬ پرستار از مادر میخواهد برای راه رفتن از تخت پایین بیاید (مادر در تمام این مدت هر چند ساعت یک بار مسکن قوی دریافت میکند). اگر مادر بتواند چند قدم بردارد در یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می شود و معمولا مقداری مسکن قوی برای او تجویز میشود.

 

۸. در روز مرخصی مادر روی ویلچر به طرف ماشینش برده می شود و پرستاران به او تاکید می کنند که باید از هر نوع کار سنگین یا برداشتن وزنه ای بیشتر از وزن کودک خودش خودداری کند. مادر در منزل در روزهای آینده تا حداقل یک هفته پس از زایمان در بستر است و چهار تا شش هفته بعد از زایمان باید از ارتباط جنسی خودداری کند.

 

۹. زائو چه در زایمان طبیعی و چه در زایمان سزارین، تا چندین روز پس از زایمان خونریزی دارد.

 

حالا فکر کن اغلب در قدیم( الان هم خیلی وقتها همین است) زن بعد از اینکه بچه را هل داد بیرون، باید بلند شود و مثل زن خوب خانه را آب و جارو کند، خورشت قورمه سبزی و آش کارده بار بگذارد، سرخاب سفیداب کند، ظرف شیر و عسل و برگِ گل برای شستن پای آقایش درست کند و همینطور که یک بچه از پستانش آویزان است و خون از بچه دان اش می زند بیرون، چادر گل گلی اش را بپیچد دورش و سفره بیندازد از این سر تا آن سر.

 

دوست دارم از آن دسته از آقایانی که برای یک تبخال یا یک سرماخوردگی معمولی چند روز از سر کار مرخصی می گیرند و نیاز به مراقبت های ویژه پیدا می کنند عذرخواهی کنم و قصور خود و همجنسانم را بپذیرم.

 

اینجانب با کمال شرمندگی ساک بیمارستانم را برای پنج روز می‌پیچم و به همسرم اعلام می‌کنم که آقای محترم شما باید چندین هفته از کارت مرخصی بگیری تا از مادرِنوزاد و نوزادت مراقبت کنی
شما به خوبی و «طبیعت» خودتان ببخشید!

ساره سکوت

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه