هشت نکته حائز اهمیت در مورد برنج

0
1476

در خصوص برنج باور کلی جامعه بر روی چاق کنندگی و مضر بود مصرف برنج برای انواع بیماری استوار شده است که صحیح نیست؛ برنج در صورت پخت صحیح و مصرف متعادل میتواند یکی از سالم ترین مواد غذایی آشپزخانه شما باشد.

 

مزایای برنج برای سلامتی انسان در برگیرنده توانایی آن برای فراهم اوردن انرژی فوری و سریع، تنظیم و بهبود اجابت مزاج، تثبیت کردن سطح قند خون، کندتر کردن فرآیند پیری است. با اینحال برنج می تواند منابع ضروری ویتامین B1 برای سلامت انسان را نیز فراهم آورد.

 

سایر فواید برنج شامل توانایی آن برای افزایش سلامت پوست، افزایش متابولیسم، کمک به هضم، کاهش فشار خون، کمک به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی و سرطان است. برنج در بیشتر فرهنگ ها یک ماده غذایی اصلی است و برای افراد مهم است.

 

مزایای متعدد این ماده را می توان در بیش از ۴۰۰۰۰۰ گونه مختلف از آن که در سرتاسر جهان موجود است پیدا کرد. برنج فرآوری نشده زیاد تحت تاثیر فرایندهای مختلف قرار نمی گیرد و دارای ارزش تغذیه ای بالایی است. با اینحال برنج سفید فرآوری می شود و به همین خاطر مزایای کمتری دارد.

 

خواص برنج برای سلامتی انسان:

 

منبع خوبی از انرژی است:

از آنجایی که برنج کربوهیدرات خوبی دارد می تواند به عنوان سوخت برای بدن عمل نماید و به عملکرد طبیعی مغز کمک کند. همانطور که می دانید کربوهیدرات ها برای متابولیزه شدن توسط بدن ضروری هستند و می توانند به انرژی تبدیل شوند. ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی متعدد باعث افزایش عملکرد و فعالیت متابولیکی تمامی اندام ها می شود و می تواند سطح انرژی را افزایش دهد.

 

عاری از کلسترول است:

مصرف برنج برای سلامتی شما عالی است زیرا حاوی چربی های مضر، کلسترول و سدیم نیست. این ماده بخش خوبی از رژیم غذایی متعادل محسوب می شود. هر غذایی که بتواند مواد مغذی را بدون داشتن اثرات منفی فراهم اورد تاثیرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت. سطح پایین چربی، کلسترول و سدیم به کاهش چاقی کمک می کند و می تواند عوارض مرتبط با اضافه وزن را کاهش دهد. برنج یکی از مواد غذایی است که به طور گسترده در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند افراد را در مقادیر کم سیر کند و سالم نگه دارد.

 

از سرطان پیشگیری می کند:

دانه کامل برنج همچون برنج قهوه ای سرشار از فیبرهای نامحلول است که می تواند از بدن در برابر سرطان های مختلف محافظت کند. بیشتر محققان و دانشمندان بر این باورند که فیبر نامحلول برای محافظت از بدن در برابر توسعه و متاستاز سلول های سرطانی مفید و ضروری است. فیبر در برابر محافظت و دفاع از سرطان روده و مقعد مفید است. با اینحال، علاوه بر فیبر، برنج آنتی اکسیدان های طبیعی همچون ویتامین C، ویتامین A، ترکیبات فنولی و فلاوونیدی دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند یا آنتی اکسیدان ها را تحریک می سازند و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

 

رادیکال های ازاد محصول فرعی متابولیسم سلولی هستند که می توانند اسیب جدی به اندام های بدن وارد کنند و باعث تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی شوند. افزایش سطح آنتی اکسیدان های بدن ایده خوبی است و مصرف برنج بهترین راه برای انجام اینکار است.

 

از پوست مراقبت می کند:

متخصصان بر این باورند که پودر برنج را می توان به صورت موضعی برای درمان برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار داد. در برخی از قسمت های هند، آب برنج برای درمان پوست ملتهب مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات فنولی موجود در برنج و به خصوص برنج قهوه ای یا برنج وحشی، خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند برای تسکین التهاب و قرمزی مفید باشد. اینکه برنج به صورت موضعی اعمال شود یا مصرف گردد زیاد مهم نیست. موادی که از برنج مشتق می شوند می توانند شرایط پوستی مختلفی را بهبود ببخشند. خاصیت آنتی اکسیدانی برنج می تواند ظهور چین و چروک را به تعویق بیندازد و سایر نشانه های پیری را کندتر کند.

 

از بدن در برابر بیماری آلزایمر مراقبت می کند:

برنج قهوه ای یکی از موادی است که سطح مواد مغذی بالایی دارد و می تواند رشد و فعالیت انتقال دهنده های عصبی را تحریک نماید و از پیشگیری از آلزایمر مفید باشد.\ گونه های مختلفی از برنج وحشی نیز می تواند آنزیم های محافظت کننده از اعصاب را در مغز تحریک کند و مانع از تاثیر رادیکال های ازاد و سایر سموم خطرناک گردد. این موضوع می تواند در پیشگیری از آلزایمر و دمانس مفید باشد.

 

به هضم کمک می کند و خاصیت ادرار آوری دارد:

پوست برنج یک داروی موثر برای درمان دیستانتری است. برخی از افراد بر این باورند که پوست گیاه سه ماهه برنج خاصیت ادرارآوری دارد. چینی ها نیز بر این باورند که برنج می تواند اشتها را افزایش دهد، بیماری شکمی را درمان کند و تمامی مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد. برنج به عنوان یک ماده ادرار می تواند به کاهش وزن کمک کند، سموم را از بدن دفع نماید و وزن اضافی آب را کمتر نماید. محتوای فیبر بالا در برنج می تواند به اجابت مزاج کمک کند و از بدن در برابر سرطان های مختلف محافظت نماید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

 

برنج سرشار از ویتامین است:

برنج منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی همچون نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر،آهن، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین ها بنیان و اساس متابولیسم های بدن، سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکردهای کلی اندام های بدن است.

 

به سلامت قلبی عروقی کمک می کند:

روغن سبوس برنح خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با کاهش سطح کلسترول خون به سلامت قلبی عروقی کمک کند. قبلا در مورد مزایای قلبی عروقی فیبر صحبت کردیم. برنج وحشی و قهوه ای بهتر از برنج سفید خواهد بود زیرا پوست برنح پر از مواد معدنی است.

نتیجه گیری درباره خواص برنج:

 

-برنج می تواند جلوی یبوست مزمن را بگیرد. فیبر نامحلول در برنج به عنوان یک اسفنج نرم عمل می کند و می تواند به اجابت مزاج کمک نماید.

 

-برنج قهوه ای و برنج با دانه کامل دارای فیبر نامحلول زیادی هستند. با اینحال، برای تسکین یبوست بهتر است آب زیادی نوشیده شود. همچنین مصرف غذاهای پر از فیبر توصیه شده است.

 

-بیماران دیابتی باید برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود بگنجانند که در برگیرنده سطح پایینی از شاخص گلیسمی هستند.

 

-کمتر از یک پیمانه از برنج قهوه ای در روز می تواند ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را فراهم کند و به تولید انرژی کمک نماید. برنج قهوه ای برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی و تولید هورمون های جنسی مفید است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه