ورزش به بهبود خواب شما کمک میکند

0
1214

فواید ورزش و فعالیت‌‌های بدنی

حتماً می‌دانید که ورزش و فعالیت فیزیکی برای شما مفید است، اما آیا می‌دانید که این فایده تا چه اندازه و در چه زمینه‌هایی است؟ از تقویت روحیه گرفته تا بهبود زندگی زناشویی، ورزش فایده‌های زیادی دارد و می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی شما را بهبود ببخشد.

 

آیا دلتان می‌خواهد احساس بهتر، انرژی بیشتر و شاید حتی زندگی طولانی‌تری داشته باشید؟ ورزش می‌تواند شما را به تمام این اهداف برساند. نمی‌توان فواید بی‌شمار ورزش و فعالیت‌های منظم بدنی را نادیده گرفت. این فایده‌ها بدون در نظر گرفتن سن، جنس و توانایی‌های فیزیکی متعلق به شماست. آیا هنوز در مورد فواید ورزش قانع نشده‌اید؟ پس به خواندن این مطلب ادامه دهید.

هفت فایده برای ورزش

در این‌جا هفت راهی که ورزش زندگی شما را بهبود می‌بخشد، آورده شده است.

۱- با ورزش می‌توانید وزن خود را کنترل کنید.

فعالیت بدنی می‌تواند در جلوگیری از اضافه وزن یا حفظ روند کاهش وزن به شما کمک کند. وقتی که مشغول ورزش هستید، بدنتان هم مشغول سوزاندن کالری است! هر چه شدت فعالیتتان بیشتر شود، کالری بیشتری خواهید سوزاند. لازم نیست زمان خیلی زیادی را به ورزش اختصاص دهید تا از مزایای کاهش وزن برخوردار شوید.

 

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید ورزش‌ها و تمرینات واقعی انجام دهید، کافی است در طول روز زمان کوتاهی را به فعالیت‌های خیلی ساده‌ی فیزیکی اختصاص دهید. مثلاً می‌توانید به جای آسانسور از پله استفاده کنید و یا صبح‌ها بخشی از مسافت منزل تا محل کارتان را پیاده طی کنید. خیلی بهتر است که به جای اتومبیل شخصی از مترو، تاکسی و یا اتوبوس استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید یکی دو ایستگاه زودتر از وسیله نقلیه پیاده شده و بقیه مسیر را به فعالیت مفرح پیاده‌روی بپردازید!

۲- ورزش با بیماری‌ها می‌جنگد

نگران بیماری‌های قلبی هستید؟ دلتان می‌خواهد از فشار خون بالا جلوگیری کنید؟ صرفنظر از وزن فعلی شما، فعالیت بدنی سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب” را در بدنتان کنترل می‌کند و میزان تری‌گلیسیرید ناسالم را کاهش می‌دهد. با این دو کار، جریان خون شما روان و سالم باقی مانده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا می‌کند.

 

در حقیقت فعالیت‌های منظم فیزیکی به بدن انسان کمک می‌کنند که از طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی در امان بماند. بعضی از بیماری‌هایی که می‌توان با ورزش از آن‌ها پیشگیری کرد عبارتند از: سکته مغزی، سندروم متابولیک، دیابت نوع ۲، افسردگی، انواع خاصی از سرطان و آرتریت.

۳- ورزش روحیه شما را بهبود می‌بخشد

آیا نیاز دارید که بعد از یک روز پرتنش کاری، به آرامش برسید؟ آیا دلتان می‌خواهد در وجودتان تعادل احساسی برقرار شود؟ تمرین در یک باشگاه ورزشی یا نیم ساعت پیاده‌روی می‌تواند به شما کمک کند. فعالیت بدنی مواد شیمیایی مختلفی را در مغز تحریک می‌کند که باعث می‌شود شما احساس آرامش و شادی بیشتری داشته باشید.

 

علاوه بر این‌ها وقتی که شما به‌طور منظم ورزش می‌کنید، احساس بهتری در مورد خودتان و وضعیت ظاهریتان خواهید داشت. به این ترتیب اعتماد به نفس شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

۴- ورزش باعث افزایش انرژی شما می‌شود.

آیا دلتان می‌خواهد برای انجام کارهای روزمره انرژی بیشتری داشته باشید؟ انجام فعالیت‌های منظم فیزیکی می‌تواند قدرت عضلات شما را بهبود بخشد و استقامت بدنیتان را بالا ببرد. ورزش و فعالیت بدنی، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌ها منتقل کرده و به سیستم قلبی عروقی بدن شما کمک می‌کند که کار خود را موثرتر انجام دهد. وقتی که قلب و ریه‌ها موثرتر کار می‌کنند، شما انرژی بیشتری برای کارهای روزانه خود خواهید داشت.

۵- ورزش به شما کمک می‌کند که بهتر بخوابید

آیا برای این که خوابتان ببرد خیلی تقلا می‌کنید؟ آیا خوابتان سبک است و بی‌جهت از خواب می‌پرید؟ ورزش منظم روزانه به شما کمک می‌کند که سریع‌تر به خواب رفته و خواب عمیق‌تری داشته باشید. فقط یادتان باشد که نزدیک زمان خوابتان به ورزش نپردازید، چون در این صورت بدنتان انرژی زیادی کسب کرده و تمایلی به خواب و استراحت نخواهد داشت.

۶- ورزش شور و اشتیاق را به زندگی زناشویی شما برمی‌گرداند

آیا موقع برقراری رابطه جنسی با همسر خود احساس خستگی کرده یا حس می‌کنید که به اندازه کافی برای این کار سرحال نیستید؟ ورزش منظم روزانه به شما کمک می‌کند که پرانرژی‌تر شده و بهتر و سرحال‌تر به نظر برسید و این موضوع اثرات مثبتی روی زندگی و مسایل زناشویی شما خواهد گذاشت. اما این تمام ماجرا نیست! ورزش در زنان باعث می‌شود که آن‌ها برانگیختگی بیشتر و بهتری داشته باشند. همچنین مردانی که فعالیت فیزیکی منظم دارند، کمتر از بقیه مردان دچار مشکلات نعوظ می‌شوند. چون ورزش محرک هورمونها هم هست.

۷- ورزش می‌تواند مفرح و سرگرم کننده باشد

فعالیت بدنی راه مفرحی برای گذران وقت است که به شما فرصت می‌دهد از فشارهای زندگی روزمره رها شوید، از گذراندن زمان خود بیرون از منزل لذت ببرید و یا به طور ساده خود را مشغول فعالیت‌هایی کنید که شما را شاد و سرحال می‌کنند. شما می‌توانید به همراه اعضای خانواده یا دوستان خود در ورزش‌های گروهی شرکت کرده و به این‌ ترتیب احساس نزدیکی بیشتری با آن‌ها داشته باشید. فقط کافی است ورزش دلخواهتان را پیدا کنید و به آن بپردازید. وقتی هم که خسته شدید می‌توانید چیزها و ورزش‌های جدیدتر را امتحان کنید. به همین سادگی!

آخرین نکته در مورد ورزش

ورزش روش فوق‌العاده‌ای برای داشتن یک احساس بهتر، به دست آوردن وزن مطلوب و انجام تفریح است. بنابراین سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی کنید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید یا هدف خاصی را دنبال می‌کنید، طبیعی است که به ورزش و فعالیت بیشتری احتیاج دارید. البته یادتان باشد که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید حتماً با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصاً اگر دچار مشکل یا بیماری خاصی هستید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه