چرا هرچه ورزش می کنیم، لاغر نمی شویم؟

0
1126

بیشتر مواقع افراد به امید اینکه لاغرتر شوند به باشگاه‌های ورزشی رفته و تمرین‌های متفاوتی انجام می‌دهند، اما هرچه می‌گذرد و هر قدر تلاش می‌کنند، کمتر به نتیجه دلخواه می‌رسند. یکی از دانشمندان دانشگاه جنوب استرالیا، دلایل این مساله را شرح می‌دهد.

 

به نقل از دیلی میل، بنابه گفته این دانشمند، بدن ذخیره کننده انرژی است و می‌توان آن را به دو جزء توده چربی و توده بدون چربی تقسیم کرد. بیشتر حجم توده بدون چربی، متشکل از آب، استخوان و پروتئین ماهیچه است. چربی انرژی بسیار بیشتری دارد و باید انرژی بیشتری سوزاند تا از حجم آن کم شود.

 

که البته وزن بدن به مقدار از دست دادن توده چربی و یا بدون چربی وابسته است. بیشتر افراد که ۲۷ تا ۳۲ کیلوژول، انرژی مصرف کنند، یک گرم لاغرتر می‌شوند. بنابراین اگر روی تردمیل، به مدت یک سال و هفته‌ای ۵ بار، ۳۵ دقیقه با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت بدوید باید حدود ۱۲ کیلوگرم لاغر شوید. اما دلایل جلوی لاغرشدن تان را می‌گیرند:

۱- غذا خوردن پس از ورزش

بسیاری از افراد پس از ورزش با خوردن غذا به خودشان پاداش می‌دهند. تحقیقات نشان داده که خانم‌ها بعد از ورزش بیشتر می‌توانند انرژی بسوزانند و با غذا خوردن این امکان را از دست می‌دهند.

۲- فعالیت کم

اگر صرفا روزانه ۳۵ دقیقه ورزش می‌کنید و زمان‌های دیگر کم تحرک هستید، ، ورزش چندان تاثیری در لاغر شدن شما نخواهد داشت.

۳- کاهش در مقدار متابولیسم استراحت

یکی از عوارض کاهش وزن، کاهش در مقدار متابولیسم بدن است. یعنی اینکه بدن برای حفظ انرژی، پس از ورزش از متابولیسم بدن می‌کاهد و باعث می‌شود که انرژی کمتری از دست بدهید و در نتیجه چندان لاغر نشوید.

۴- افزایش ماهیجه

بررسی‌ها نشان داده پس از مدتی ورزش کردن، توده‌های چربی، جای خود را به توده‌های بدون چربی می‌دهند و ممکن است به جای افزایش چربی در بدن، ماهیچه‌هایتان افزایش یابند و اگرچه وزن تان کمتر نمی‌شود، اما متناسب تر شده و حجم ماهیچه‌ها و به طور کلی توده بدون چربی بدن تان بیشتر شود.

 

با توجه به دلایل فوق می‌توانید، روی کاهش وزن تان کنترل بهتری داشته باشید.

مترجم: نادیا زکالوند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه