کمک های اولیه در تصادف های رانندگی

0
1025

منظور از کمک‌های اولیه در تصادف‌های رانندگی اقدام‌‌هایی است که باید تا قبل از رسیدن نیروهای امداد مانند آمبولانس یا آتش‌نشانی انجام داد. توصیه می‌شود این مطلب را تا پایان بخوانید تا اگر خدای ناکرده تصادفی برای خودتان یا دیگران اتفاق افتاد، سردرگم نشوید و بتوانید اصولی عمل کنید.

وقتی با یک تصادف رانندگی مواجه شدید چه اقدام‌هایی باید انجام دهید؟

– اولین اقدام هنگام مشاهده صحنه تصادف، ضمن حفظ خونسردی این است که سریع با ۱۱۵ تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.

– اگر درمورد چگونگی حمل و جابجایی فردی که مصدوم شده، اطلاعات درستی ندارید، بهتر است اقدامی انجام ندهید. متاسفانه گاهی به علت ناآگاهی کمک‌کنندگان و خارج کردن ناصحیح مصدوم از خودرو و حمل نادرست مصدوم به بیمارستان ممکن است شدت آسیب به فرد بیشتر شود.

 

فراموش نکنید حتی اگر مصدوم هوشیار است، ممکن است در اثر تصادف دچار ضایعات نخاعی شده باشد، بنابراین هرگونه جابجایی باید با توجه به آموزش‌های داده‌شده در این مورد باشد زیرا آسیب ستون فقرات می‌تواند با نقایص جبران‌ناپذیر نخاعی همراه شود. اگر اطلاعی از نحوه کمک‌های اولیه ندارید، بهتر است به مصدوم دست نزنید و منتظر آمبولانس و افراد متخصص بمانید.

 

– ممکن است فردی در اثر بریدگی و ضربه تصادف دچار خونریزی شود. اصلی‌ترین اقدام برای جلوگیری از خونریزی، فشار دادن موضع خونریزی است. این کار معمولا جلوی خونریزی را می‌گیرد یا حداقل تا زمان رسیدن امداد مانع خونریزی شدید می‌شود بنابراین محل خونریزی را با یک دستمال بپوشانید و کمی با دست به آن فشار دهید.

 

اگر در اثر شدت خونریزی، خون کاملا جذب دستمال شد، از برداشتن آن امتناع کنید و دستمال دیگری روی آن قرار دهید و مجددا با دست کمی به این ناحیه فشار دهید تا خونریزی قطع شود. اگر جعبه کمک‌های اولیه در اتومبیل وجود نداشت، برای قطع خونریزی‌های اعضای پایینی بدن و به‌خصوص پاها از تی‌شرت یا زیر پیراهن استفاده کنید. لباس را به‌صورت توپی جمع کنید و دوطرف آن را به هم گره بزنید و با آن محل خونریزی را فشار دهید. سعی کنید مصدوم را به‌هیچ‌وجه وادار به راه رفتن یا جابجایی نکنید.

 

– اگر در اثر تصادف عضوی از بدن دچار شکستگی یا تغییر شکل شده، بهتر است تا رسیدن اورژانس با استفاده از آتل آن عضو را بی‌حرکت نگه دارید.

– با صحبت و دلداری فرد آسیب‌دیده را آرام کنید.

– اگر مصدوم علایم حیاتی دارد و به نظر می‌رسد دچار کاهش هوشیاری است، بهترین و ساده‌ترین حالت نگهداری از وی، علاوه بر حفاظت از ستون فقرات، این است که او را به پهلوی چپ بخوابانید و حتی‌الامکان وی را تکان ندهید و جابجا نکنید.

– تا آمدن آمبولانس یا گروه امداد نبض و تنفس او را کنترل کنید.

– از خوراندن نوشیدنی یا هر چیز دیگری به مصدوم امتناع کنید.

– خواباندن صاف مصدوم می‌تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است نتواند نفس بکشد.

– اگر احتمال می‌دهید مصدوم شکستگی‌های حساسی مانند شکستگی گردن یا کمر دارد او را تکان ندهید.

– اگر مصدوم بی‌هوش نیست از او بخواهید انگشتان دست و پای خود را تکان دهد.

اگر خودتان تصادف کرده‌اید

اگر خطر جدی‌ای از نظر تصادف مجدد یا احتمال آتش‌سوزی ماشین وجود ندارد، بهتر است در همان حالت بمانید تا نیروهای امداد از راه برسند.

دکتر افشین امینی، متخصص طب اورژانس

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه