چگونه یخ مواد فریزری را باز کنیم؟

0
2068

۲۴ ساعت قبل از مصرف، گوشت و مرغ منجمد را از فریزر خارج کنید

بهترین روش برای یخ‏ زدایی موادغذایی منجمد به‏ خصوص گوشت و مرغ قرار دادن آن داخل یخچال و در دمای حدود ۴ تا ۵ درجه سانتی‏گراد است. برعکس حالت انجماد که یخ‌زدن موادغذایی باید در زمان کوتاهی انجام شود برای یخ ‏زدایی به زمان زیادی احتیاج داریم تا حداقل آسیب به ماده‌غذایی وارد شود.

 

در این صورت قطرات آبی که داخل سلول‏های ماهیچه‏‏ای گوشت منجمد شده‏اند در زمان طولانی‏تری خارج می‏شوند، بافت سلولی گوشت آسیب نمی‏بیند و میزان خونابه یا عصاره‏دهی گوشت به حداقل می‏رسد بنابراین باید حدود ۲۴ ساعت قبل از مصرف، گوشت و مرغ‌ منجمد را از فریزر خارج کرد و داخل یخچال گذاشت.
قرار دادن این مواد در محیط آشپزخانه یا گذاشتن آنها در آب‌گرم یا روی شوفاژ یا کنار اجاق‌گاز هم توصیه نمی‏شود زیرا امکان رشد و تکثیر میکروب‏ ها و فساد گوشت افزایش می‌یابد و باعث کاهش کیفیت آن می‏شود.

 

البته اگر قطعات گوشت کوچک باشند می‏توان برای چند دقیقه آنها را در دمای ۲۰ درجه سانتی‏گراد گذاشت و سپس برای پخت از آنها استفاده کرد. در این صورت حداقل آسیب به بافت و موادمغذی گوشت وارد خواهد شد.

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و سرعت زیاد زندگی،‏ خیلی از افراد از مایکروویو برای یخ ‏زدایی موادغذایی منجمد استفاده می‏کنند. از آنجا که زمان یخ‏زدایی در این روش کوتاه است امکان رشد میکروب‏ها کاهش می‏یابد بنابراین از این نظر نسبت به سایر روش‏ها ارجحیت دارد.

 

برخلاف گوشت، بافت سبزی‏ها به‏ خصوص سبزی‏های خرد شده بسیار آسیب‏پذیرتر هستند بنابراین در صورت انجماد یا سرمای زیاد دیواره سلولی گیاه به شدت آسیب‌ می‌بیند و تراوش یا عصاره‏ دهی سبزی، زیاد و آب بیشتری از آن خارج می‏شود در نتیجه یخ ‏زدایی سبزی‌ ها به زمان زیادی احتیاج ندارد.

 

بهترین حالت برای یخ‌زدایی سبزی‏ها این است که چند دقیقه آنها را در دمای محیط یا جریان آب ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‏گراد قرار دهید تا کریستال‏های یخ باز شود سپس برای پخت از آن استفاده کنید.

 

توجه داشته باشید هیچ‌گاه گوشت یا سبزی منجمد را بلافاصله پس از خارج کردن از فریزر داخل ظرف غذای داخل پخت نیندازید. این کار به ماده غذایی شوک وارد می‌کند و ارزش غذایی آن را کاهش می‏دهد.
این موضوع در مورد سایر موادغذایی فریزری هم صادق است اما مشکل بیشتر در مورد موادغذایی فسادپذیر است.

 

سعی کنید موادغذایی فریزری را در حجم و اندازه مورد نیاز بسته ‏بندی کنید و هرگز این مواد را پس از یخ‏زدایی مجددا داخل فریزر قرار ندهید.

 

دکتر غلامرضا جاهد، PhD بهداشت و کنترل موادغذایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه