جدال شرم و آگاهی برای این ۷ روز

0
1155

مثلا یک روز در محل کارتان هستید و دل‌درد امانتان را می‌برد. مجبورید ظاهر را حفظ کنید و اجازه ندهید عمق این درد را کسی حس کند. سراغ همکاران خانم می‌روید و در گوشی دنبال «ژلوفن» یا هر چیزی شبیه آن می‌گردید. ۱۵ دقیقه‌ای منتظر می‌مانید تا قرص، درد را تسکین دهد. دوباره پشت میز می‌نشینید و به کارتان ادامه می‌دهید، بدون اینکه اجازه دهید این درد عمیق که در جانتان می‌پیچد خللی در زندگی روزانه‌تان ایجاد کند.

 

هفتم خردادماه، روز جهانی «بهداشت قاعدگی» است؛ همان چیزی که خیلی از زن‌ها به نشانه شرم و حیا پنهانش می‌کنند اما بسیاری از کشورهای دنیا در چنین روزی همایش‌ها و سمینارهای مهمی درباره آن برگزار و از موضوع مهم بهداشت قاعدگی صحبت می‌کنند.

 

این روز در ۲۸ ماه می توسط انجمن NGO WASH مستقر در برلین آلمان به نام روز جهانی بهداشت قاعدگی نام‌گذاری شده است. چون ماه می پنجمین ماه سال است و بسیاری از بانوان هم به‌ طور متوسط پنج روز در هر ماه دچار خونریزی می‌شوند و چرخه قاعدگی بانوان معمولاً ۲۸ روز است، ۲۸ ماه می به‌عنوان نمادی برای توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده است.

 

هرسال در ۲۸ ماه می برای افزایش آگاهی در زمینه اهمیت مدیریت بهداشت قاعدگی و از بین رفتن تابوها علیه زنان و دختران نوجوان در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود؛ موضوعی که مورد حمایت بیش از ۲۷۰ شرکت جهانی است.

 

قاعدگی از مهم‌ترین مراحل رشد و به بلوغ رسیدن در دختران است اما فرهنگ بعضی از کشورهای آسیایی اجازه نمی‌دهد که زن‌ها درباره این موضوع صحبت کنند. برای همین، آگاهی تعداد زیادی از زنان درباره این موضوع طبیعی خیلی کم است. قرار گرفتن بدن شما در چرخه قاعدگی به این معناست که شما یک زن سالم هستید، پس برای وقوع عادت ماهانه باید خیلی خوشحال باشید و خداوند را شکر کنید که بدنی صحیح و سالم دارید.

 

اما موضوعی که بیش از قاعدگی، زن‌ها را مورد چالش قرار می‌دهد، در واقع سندروم پیش از قاعدگی یا PMS است؛ سندرومی که مجموعه‌ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی در زنان است. این سندروم، برخی زنان را پرخاشگر، برخی را افسرده و برخی دیگر را مضطرب می‌کند. سندروم پیش از قاعدگی در زنان، متفاوت است. با این‌حال الگوی علائم برای هر زن به‌طور فردی قابل پیش‌بینی است. این نشانه‌ها در طول ۱۰ روز قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و مدت کوتاهی قبل یا مدت کوتاهی بعد از شروع جریان قاعدگی ناپدید می‌شود.

 

تقریباً ۲۰۰ علامت متفاوت مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد که سه نشانه مهم آن کج‌خلقی،‌ تنش و اضطراب است. سردرد، خستگی، نوسانات خلقی، افزایش حساسیت عاطفی، بی‌قراری و مشکل در خواب از دیگر نشانه‌هایی هستند که زنان در این دوران از آن شکایت دارند.

 

اما آنچه زن‌ها و اطرافیانشان باید بدانند این است که این نشانه‌ها و تغییرات در خلق و خو کاملا مقطعی است و خیلی زود تمام می‌شود. فقط کافی است که زن‌ها با آگاهی نسبت به بدن خودشان، سندروم پیش از قاعدگی را پشت سر بگذارند.

 

در نهایت اینکه چرخه قاعدگی در واقع شامل تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور برای تولید مثل رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک، بالغ شده و آماده تشکیل جنین می‌شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آماده نگهداری جنین می‌شود اما در صورتی که لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند که همان خون‌ریزی ماهانه است.

 

خانم‌ها باید بدانند که این فرایند به‌طور طبیعی در دوران باروری جنسی پستانداران ماده رخ می‌دهد و هیچ‌ اتفاق عجیب، شرم‌آور و ترسناکی نیست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه