آخرین آمار از مبتلایان با ایدز در ایران

0
1007

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد که براساس «تخمین‌ها» بیش از ۶۶ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند که حدود ۳۵ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند. از این تعداد حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر فوت شده‌اند.

 

پروین افسر کازرونی روز شنبه، ۲۱ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که «تخمین زده می‌شود» تا اول فروردین امسال ۶۶ هزار و ۳۵۹ نفر در کشور مبتلا به ایدز بوده باشند.

 

وی خبر داد که از میان این افراد ۳۴ هزار و ۹۴۹ مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که از بین آنها ۹ هزار و ۴۷۷ نفر فوت شده‌اند.

 

خانم کازرونی به روش شناسایی افراد مبتلا به ایذر اشاره‌ای نکرده است. وی همچنین اعلام نکرده که آمار مبتلایان به ایدز چگونه «تخمین» زده شده‌اند و دلایل تفاوت این آمارها چیست.

 

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که از ۳۴ هزار و ۹۴۹ بیمار شناسایی شده، ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستنند و ۵۳ درصد از آنان بین ۲۱ تا ۳۵ سال سن دارند.

 

این مقام وزارت بهداشت ایران همچنین مشخص نکرده که ۹ هزار و ۴۷۷ بیمار مبتلا به ایدز در طول چه مدت زمانی فوت شده‌اند.

 

 

خانم کازرونی در اردیبهشت ماه ۹۵ نیز گفته بود که ۳۰ هزار و ۷۲۷ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که این تعداد تنها ۳۰ درصد از کل مبتلایان به ایدز را تشکیل می‌دهند و «۷۰ درصد بقیه افراد از بیماری خود بی‌خبر هستند و آماری از سایر مبتلایان در دست نیست».

 

در همان سال مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز، با اشاره به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی دربارهٔ ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ایران به ایدز، گفته بود که حدود ۷۰ هزار نفر از آنها یا از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند یا آن را پنهان می‌کنند.

 

در همین حال مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، سال ۹۳ گفته بود که تخمین زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا باشند اما آمارهای رسمی وزارت بهداشت از شناسایی ۳۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور حکایت دارند.

 

 

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین خبر داد که در یک سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۶۰ مبتلا به ایدز به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند.

 

وی اعلام کرد که از میان مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره، ۹ هزار و ۸۸۰ نفر تحت درمان دارویی ضد ویروس هستند.

بیشتر بخوانید:

امیدهای تازه برای درمان ایدز

براساس این گزارش، در ایران هزار و ۵۰۰ پایگاه برای آزمایش و مشاوره دربارهٔ ایدز وجود دارد.

 

به گفته خانم کازرونی، براساس تعهدات بین‌المللی، باید تا سال ۲۰۳۰، «همه‌گیری» ویروس ایدز مهار شود و برای رسیدن به این هدف باید ۹۰ درصد افراد مبتلا از بیماری خود مطلع باشند و ۹۰ درصد از افرادی که از بیماری خود مطلع هستند، تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.

 

مقامات وزارت بهداشت چندین بار اعلام کرده‌اند این بیماری  در میان زنان و همچنین ابتلا به این ویروس از طریق روابط جنسی در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده‌اند.

 

هم اکنون ۳۶ میلیون و هفتصد هزار بیمار مبتلا به ایدز در سراسر جهان وجود دارند که بیش از نیمی از آن‌ها تحت درمان مادام‌العمر قرار دارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه