آینه ای جادویی

0
2340

آینه ای جادویی

دانشمندان اروپایی آینه ای طراحی کرده اند که وقتی شخص در آن نگاه می کند، آینه هم به او می نگرد. هدف از طراحی این آینه هوشمند گسترش فناوریهای مرتبط با تشخیص عوارض بیماریهای قلبی است.

محققان اروپایی، پیش نمونه آینه ای هوشمند را طراحی کرده اند که می تواند بیماری های قلبی-عروقی کسی را که در آن نگاه می کند، تشخیص بدهد. وقتی شخص به آینه نگاه می کند، آینه هم به او نگاه می کند. این طرح موسوم به «فناوری مرتبط با تشخیص عوارض بیماریهای قلبی» در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری (FP7) کمیسیون اروپا انجام می شود.

محققان از سراسر جهان در شهر پیزا در ایتالیا مشغول کار بر روی این آینه هوشمند هستند.

سطح این آینه، صفحه ای لمسی است که با کاربر ارتباط برقرار می کند. آینه به کاربر امکان می دهد با سیستمی کامپیوتری که به دوربینهای چند طیفی، اسکنر سه بعدی و دستگاه آنالیز تنفس مجهز است، ارتباط برقرار کند. سیستم تشخیص چهره در آینه، به طور خودکار هویت کاربر را معلوم می کند.

سارا کولانتونیو، محقق هوش مصنوعی می گوید: «این آینه جادوگر است، آینه ای جادویی است یا بهتر بگویم آینه ای هوشمند که چند حسگر دارد و با کاربر ارتباط برقرار می کند. آینه نشانه هایی در چهره کاربر پیدا می کند که با آنها می تواند وضعیت سلامتی شخصی را که جلوی آینه ایستاده است ارزیابی کند.»

ورونیکا کایارا زوچالا، پژوهشگر مهندسی پزشکی می گوید: «آینه با استفاده از پرتو فرابنفش، مواد زیر پوست مرتبط با خطر بیماری دیابت را تشخیص می دهد. سپس به مدت بیست ثانیه حرکات بسیار ریز صورت را بررسی می کند که میزان استرس فرد را نشان می دهد. یک لکه نور هم به سیستم امکان می دهد در پوست، نشانه های دیگری را که به میزان کلسترول خون مربوط است بسنجد.»

سارا کولانتونیو می افزاید: «در پایان، پس ازضبط این داده ها، سیستم تمام این پارامترهای چهره را به شاخص سلامتی فرد تبدیل می کند و نشان می دهد که آیا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاربر را تهدید می کند یا نه.»

محققان این طرح اروپایی از تجهیزات تشخیص پزشکی استفاده می کنند تا به الگوریتمهای برای تشخیص دقیقتر بیماریِ کاربر دست پیدا کنند.

افرادی هم بصورت داوطلبانه برای آزمایش در این طرح شرکت کرده اند.

جوزپه کوپینی، محقق مهندسی پزشکی می گوید: «این داوطلبان تحت آزمایشهای بالینی شامل آزمونهای کالری سنجی، تعیین میزان عناصر مختلف در بدن و آزمونهایی که پارامترهای قلبی-عروقی و سوخت و ساز را تعیین می کنند، قرار گرفتند. همزمان آینه هم با استفاده از تصویرسازی چندطیفی و بازسازی سه بعدی و آنالیز احساسی همین پارامترها را در داوطلب اندازه می گرفت.»

تاکنون سه پیش نمونه آینه های باهوش طراحی و ساخته شده اند. اما سازندگان این آینه می خواهند که قبل از ورود آن به بازار، کاری کنند که آینه کمتر شکننده باشد و قیمتش هم مقرون به صرفه باشد.

مریتکسل جیمنو گارسیا می گوید: «این دستگاه بسیار پیچیده است. شش دوربین در قسمت بالای آن تعبیه شده و دو دوربین هم در پایین آن. در نتیجه قیمتش خیلی بالاست. قصد داریم دستگاهی بسازیم که از پیش نمونه های فعلی کوچکتر و کارکردهایش هم کمتر باشد. در عین حال که اطلاعات مفیدی در باره سلامتی کاربر در اختیارش قرار می دهد، ابعادش کوچکتر باشد و در نتیجه قیمتش هم کمتر.

سه آزمایش بالینی که تا کنون در فرانسه و ایتالیا انجام شده نشان می دهد که اندازه گیری های آینه با نتایج روشهای تشخیصی معمولی منطبق است.

ماریا ائورورا موالس، متخصص قلب می گوید: «یکی از فواید این ابزار این است که با اطلاعاتی که درباره خطر احتمالی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به کاربر می دهد، به او کمک می کند برای شیوه زندگی سالمتر تلاش کند، یعنی عادات غذایی و میزان فعالیتهای روزانه اش را تغییر دهد یا سیگار را ترک کند.»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه