چگونه با سارکوپنیا(ضعف عضلات در پیری) مقابله کنیم؟

0
2364

 

کاهش حجم عضلات و جایگزین شدن چربی به جای توده عضلاتی با افزایش سن سبب بروز پدیده‌ای به نام سارکوپنیا می‌شود.

 

زنان با شروع سن ۴۰ سالگی و مردان با شروع ۵۰ سالگی، هر سال حدود نیم کیلو از حجم عضلات بدن خود را از دست می‌دهند و به جای عضله از دست رفته، چربی جایگزین آن می‌شود. توده عضله به تدریج کوچک و کوچک‌تر می‌شود تا این که در سن ۸۰ سالگی به اوج می‌رسد. البته افرادی که تحرک کمتری دارند ۳ تا ۵ درصد عضله خود را در هر دهه بعد از ۳۰ سالگی از دست می‌دهند و همین مساله سبب بروز بیماری‌های زیادی با افزایش سن می‌شود.

این اختلال نه تنها باعث از دست دادن عضلات می‌شود، بلکه افراد مسن را مستعد زمین خوردن و شکستگی می‌کند. به هر صورت افرادی که ورزش می‌کنند به ویژه شنا و ورزش‌های قدرتی یکی از بهترین راه‌های پیش‌گیری برای از دست دادن توده عضلات است.

 

یک متخصص پزشکی ورزشی در این باره گفت: مصرف میزان مناسب پروتئین برای ساخت و حفظ عضلات مهم است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی چرب، مغز میوه و تخمه برای ساخت عضلات حیاتی است.

 

جلوگیری از پوکی استخوان و حتی ترمیم آن، افزایش تعادل، افزایش انرژی و شادی و نشاط، کمک به کنترل چربی و وزن، جایگزینی عضله به جای چربی، بهبود انعطاف پذیری بدن و افزایش توان و نیرو از فواید ورزش بدنسازی برای زنان بالای ۴۰ سال و مردان بالای ۵۰ سال است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه