چه زمانی باید لوزه سوم را از بدن خارج کرد؟

0
1789

لوزه‌های سوم خوشه‌های ضخیمی ‌از بافت اسفنجی هستند که در برابر بیماری‌ها از کودکان محافظت می‌کنند. برای این‌که چیزهای بیشتری در مورد لوزه سوم و نحوه عملکرد آن یاد بگیرید، این مقاله را تا آخر بخوانید.

لوزه سوم چیست؟

لوزه‌های سوم در پشت حفره‌های بینی و بالای سقف دهان قرار دارند. اگر جلوی یک آینه بایستید و دهانتان را تا جایی که می‌توانید باز کنید، می‌توانید لوزه‌هایتان را ببینید، اما لوزه سوم به این راحتی دیده نمی‌شوند. برای مشاهده لوزه سوم، پزشک از یک دستگاه مخصوص استفاده می‌کند. همچنین با استفاده از عکس‌برداری اشعه ایکس که از سر شما انجام می‌شود، پزشک می‌تواند اندازه لوزه سوم شما را تشخیص دهد.

 

مانند لوزه‌های اصلی، کار لوزه سوم هم این است که میکروب‌هایی را که از طریق تنفس یا خوردن وارد بدن کودک می‌شوند، به دام اندازد و این‌طوری به سلامت بدن کمک کند. لوزه سوم هم از سلول‌هایی تشکیل شده که با ساختن پادتن به بدن شما در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. لوزه های سوم مبارزانی هستند که با عفونت‌های کودکان می‌جنگند و بنابراین کار مهمی‌در بدن بچه‌ها بر عهده دارند. اما با بزرگ‌تر شدن کودک اهمیت لوزه سوم هم کمتر می‌شود، زیرا بدن راه‌های دیگری برای مبارزه با میکروب‌ها پیدا می‌کند. لوزه سوم معمولاً بعد از سن پنج سالگی کوچک شده و در سنین نوجوانی به کلی ناپدید می‌شوند.

چه وقت لوزه سوم متورم می‌شود؟

از آنجایی که لوزه سوم میکروب‌هایی که وارد بدن می‌شوند را به دام می‌اندازد، گاهی اوقات بافت غده موقع مبارزه با یک عفونت به طور موقت متورم می‌شود (پف می‌کند). بعضی وقت‌ها این تورم خود به خود از بین می‌رود، اما گاهی اوقات به درمان پزشکی احتیاج دارد. لوزه سوم ممکن است مورد حمله باکتری‌هایی قرار بگیرند که خود آن‌ها را آلوده و عفونی کند.

 

تورم یا بزرگ شدن لوزه سوم اتفاق شایعی است. وقتی این اتفاق می‌افتد، لوزه‌ها هم ممکن است متورم شوند. عفونت و تورم لوزه سوم ممکن است نفس کشیدن را برای کودک مشکل کند و مسائل زیر را به وجود آورد:

 

• گرفتگی شدید بینی،‌ در این حالت کودک فقط می‌تواند از طریق دهانش نفس بکشد.
• خروپف و مشکل شدن خواب خوب شبانه
• گلودرد و ایجاد مشکل هنگام غذا خوردن
• تورم غدد لنفاوی در گردن
• مشکلات گوش

اگر با یکی از مشکلات بالا روبه‌رو هستید، حتماً به یکی از والدینتان بگویید. او شما را پیش دکتر می‌برد و همه چیز درست می‌شود.

پزشک چه کار خواهد کرد؟

در مطب دکتر، پزشک از شما می‌پرسد که داخل گوش‌ها، بینی و گلویتان چه چیزی حس می‌کنید. سپس نگاهی به این بخش‌ها خواهد کرد. ممکن است پزشک از یک تلسکوپ انعطاف‌پذیر برای مشاهده لوزه سوم استفاده کند. همچنین احتمال دارد که شما را برای عکس‌برداری اشعه ایکس بفرستد. بعد از این کارها اگر دکتر تشخیص دهد که لوزه سوم شما عفونت کرده است، برایتان آنتی‌بیوتیک (یک دارو برای مبارزه با میکروب‌ها) تجویز خواهد کرد.

وقتی که لوزه سوم از بدن خارج می‌شود

گاهی اوقات اگر استفاده از دارو نتواند به کودک کمک کند یا لوزه سوم باعث بیماری و ناراحتی زیاد او شود، پزشکان توصیه به برداشتن لوزه سوم می‌کنند. برای این کار باید به بیمارستان بروید تا یک عمل کوچک جراحی بر روی شما انجام شود.
بعضی وقت‌ها لوزه‌های اصلی و لوزه سوم یک کودک هم‌زمان برداشته می‌شوند که به آن “عمل لوزه و لوزه سوم” می‌گویند. هر دوی این عمل‌ها برای بچه‌ها بسیار شایع و متداول هستند.

 

قبل از شروع عمل، یک دارو به کودک تزریق می‌شود که باعث می‌شود او به خواب عمیقی فرو رفته و هنگام جراحی هیچ دردی احساس نکند، به این حالت “بیهوشی” گفته می‌شود.

بیشتر وقت‌ها این عمل احتیاج به بخیه زدن ندارد. بخش‌های بریده شده خود به خود التیام پیدا می‌کنند. البته خوب است بدانید زمان کمی‌طول می‌کشد تا زخم‌ها کاملاً خوب شوند. بعد از عمل، کودک مقداری گلودرد خواهد داشت و باید مدتی فقط غذاهای نرم بخورد.
بیشتر بچه‌ها در کمتر از یک هفته کاملاً به وضع عادی برمی‌گردند و حتی یک ذره هم دلشان برای لوزه سومشان تنگ نمی‌شود!

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه