ارتباط سونا و لاغری

0
1050

فرزاد بابایی در گفت‌وگویی با اشاره به استفاده برخی افراد از سونا جهت لاغری، گفت: سونا روش علمی برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود و استفاده بیش از حد از آن می تواند عوارض و عواقب خطرناکی برای فرد به دنبال داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: به طور متوسط ۵۵ تا ۶۵ درصد بدن افراد بالغ را آب تشکیل می‌دهد که این میزان آب در بدن کودکان بیشتر است و با رفتن به محیط گرم و افزایش تعریق بدن به طور طبیعی آب بدن کم می‌شود.

 

بابایی تصریح کرد: در سونا فرد با قرارگیری در محیط گرم و افزایش تعریق بدن آنچه از دست می‌دهد آب است، نه چربی.

 

وی افزود: با از دست رفتن آب بدن، وزن بدن تا حد دو تا سه کیلو و یا شاید هم بیشتر کم می‌شود (بسته به میزان مدت ماندگاری در محیط گرم دارد)، اما آنچه از دست می‌رود تنها آب بدن است و چربی های بدن دست نخورده باقی می‌مانند.

 

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: چربی طی پروسه سوخت و ساز در بدن از بین می رود و برای افزایش سوخت و ساز هم باید فعالیت بدنی داشت.

 

وی افزود: با افزایش فعالیت بدنی سوخت و ساز بدن افزایش یافته و حرارت بدن بالا می‌رود و این امر افزایش تعریق بدن را رقم می‌زند، اما باید توجه داشت تعریق ناشی از فعالیت در نتیجه سوختن چربی است و با تعریق در سونا که ناشی از دست رفتن آب بدن است، بسیار متفاوت است.

 

بابایی به خطرات کم آبی بدن در پی افزایش تعریق در سونا اشاره کرد و افزود: یکی از عوارض مهم کم آبی کاهش حجم خون است که می‌تواند خروجی خون از قلب را کاهش دهد. همچنین کم آبی می‌تواند منجر به افزایش غلظت خون شود که عوارض خاص خود را دارد.

 

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: یکی از عوارض افزایش تعریق بدن افزایش دفع پتاسیم و سدیم است که از دست رفتن این دو منجر به اختلال در تعادل آب و الکترولیت بدن شده و این امر افت فشار خون را رقم می زند که بسیار خطرناک است و درنهایت منجر به غش کردن فرد می شود.

 

بابایی تصریح کرد: با توجه به این عوارض توصیه می شود افراد از سونا در حد تعادل استفاده کنند و بدانند زیاد ماندن در سونا تنها عایدی که دارد کم آبی بدن با عوارض بسیار آن است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه