از چه زمانی دندان های کودکمان را مسواک بزنیم؟

0
1082

بچه‌ها بعد از رویش اولین دندان که معمولا در سنین ۶ تا ۸ ماهگی اتفاق می‌افتد، به مراقبت دندان پزشکی نیاز دارند. به طور طبیعی امکان مسواک زدن برای بچه ۶ ماهه وجود ندارد اما مادر یا پدر باید پس از هر بار خوردن شیر یا غذای کمکی، با یک گاز استریل نم‌دار، دندان های کودک خود را به آرامی تمیز کند.

 

از هر زمانی که احساس کردید می‌توانید مسواک زدن را برای فرزندتان آغاز کنید، باید این کار را انجام دهید. تا زمانی که رفلکس بلع بچه‌ها کامل نشده و نگران بلعیدن خمیردندان در آنها هستید، باید از خمیردندان‌های بدون فلوراید برایشان استفاده کنید.

 

زمانی که متوجه شدید فرزندتان می‌تواند محتویات داخل دهانش را بیرون بریزد، می‌توانید از خمیردندان‌های فلورایددار مخصوص کودکان برای شستن دندان‌های او کمک بگیرید. بد نیست بدانید که میزان فلوراید موجود در خمیردندان کودکان از میزان فلوراید موجود در خمیردندان ما بزرگ‌ترها کمی کمتر است.

 

به همین دلیل توصیه به استفاده از خمیردندان مخصوص بچه‌ها برای این گروه سنی می‌شود. مسواک‌ زدن دندان‌های بچه‌ها تا حدود ۳ یا حتی ۴ سالگی باید به عهده والدین باشد. یعنی این خود والدین هستند که می‌توانند تشخیص دهند چه زمانی کودک آنها می‌تواند به تنهایی دندان‌هایش را مسواک کند.

 

شما به عنوان پدر یا مادر یک کودک، باید از اولین مرتبه دندان‌های او را با روش صحیحی مسواک کنید و پس از سپردن این مسوولیت به خود او هم، تا مدتی روی کار مسواک کردنش نظارت داشته باشید. مسواک زدن بچه‌ها باید تا سن ۷ سالگی زیر نظر والدین انجام شود.‌ باید به اندازه یک نخود روی مسواک فرزندتان خمیردندان بگذارید و شستن دندان‌هایش را هم حداقل ۲ دقیقه طول بدهید. هنگام مسواک زدن هم باید فشار دستتان روی مسواک به اندازه فشار قلم در انگشتان باشد تا بچه‌ها با مسواک زدن محکم، آزار نبینند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه