هفت عضو بدن که همیشه آن ها را اشتباه می شویید

0
1887

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که به بهداشت و سلامت خود اهمیت زیادی می دهند و مرتبا حمام می روند، مسواک می زنند و بعد از رفتن به دستشویی دست های خود را می شویند. اما صرف انجام این کارها کافی نیست و در حقیقت، بیشتر ما کار شستشوی قسمت های مختلف بدن مان را به درستی و آنطور که باید انجام نمی دهیم، در نتیجه تلاشی که برای حفظ سلامتی خود داریم بی نتیجه می ماند. از کف سر گرفته تا نوک پا، بسیاری از بخش های مختلف بدن هستند که باید در نحوه ی شستشوی آن ها تجدید نظر کنید. در ادامه با ۷ عضو بدن آشنا می شوید که آن ها را اشتباه می شویید.

 

۱- دست ها

لزوم شستن دست ها امری بدیهی است اما حتی اگر دست هایتان را بعد از رفتن به دستشویی و قبل از آماده کردن یا خوردن غذا بشویید باز هم ممکن است آن ها را آنقدری تمیز نکنید که از شر میکروب ها خلاص شوید. دست هایتان را باید با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و همه ی قسمت های دست یعنی کف و پشت دست ها، بین انگشت ها و زیر ناخن ها را صابون بزنید.

کوتاهی در تمیز کردن دست ها می تواند به میکروب ها این فرصت را دهد تا از شخصی به شخصی دیگر منتقل شوند و باعث بیمار شدن خودتان و دیگران شود. تحقیقات نشان می دهد درصد بسیار کمی از افراد آنطور که باید دست های خود را می شویند. حتی هنوز افرادی وجود دارند که بعد از رفتن به دستشویی دست های خود را تنها با آب می شویند یا به کلی نمی شویند. نقش بهداشت دست ها در سلامت عمومی و جهانی را نباید دست کم گرفت.

 

۲- صورت

این روزها بازار محصولات بهداشتی مملوء از انواع محصولات درمانی، اسکراب ها و ماسک های صورتی است که مدعی هستند شما را از سلول های مرده ی پوست تان خلاص می کنند و دیگر پای ثابت بسیاری از روتین های بهداشتی شده اند. البته استفاده ی گهگاه از این محصولات ایرادی ندارد اما نباید در استفاده از آن ها افراط کنید. بعضی افراد نسبت به این محصولات تعصب پیدا می کنند و با اسیدهای قوی موجود در آن ها و افراط در لایه برداری به پوست خود صدمه می زنند.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند «باید» پوست شان را لایه برداری کنند. اما حقیقت آن است که شست و شوی روزانه ی پوست با استفاده از دست های خود و یک شوینده ی ملایم صورت، سلول های مرده ی پوست را به اندازه ی کافی از بین می برد. همچنین برای تمیز کردن صورت نباید به دستمال های پاک کننده اکتفا کرد و آن ها نمی توانند جای شست و شوی روزانه را بگیرند. این دستمال ها برای مواقع ضروری طراحی شده اند.

 

به علاوه، از هر محصولی که برای شست و شوی صورت تان استفاده می کنید از پاک شدن کامل آن از پوست تان مطمئن شوید. انباشت باقیمانده ی مواد صابونی، به ویژه زیر چین و چروک های پوست، می تواند باعث جوش شود.

 

۳- کف سر

حتی اگر به طور منظم موهایتان را می شویید، باز هم ممکن است پوست سرتان، به ویژه بعضی قسمت های خاصی از آن را به طور کامل تمیز نکنید. اما موها را چطور باید شست که کف سر هم کاملا تمیز شود؟ برای این منظور باید قسمت های پر پشت مو را از هم جدا کنید تا آب حتما به کف سر برسد و مواد شوینده کاملا از پوست سر پاک شوند. همچنین، وقتی موهایتان را می شویید با استفاده از نوک انگشت ها (نه ناخن ها) کف سرتان را ماساژ دهید تا از تحریک شدن پوست آن جلوگیری کنید.

اگر از محصولات زیادی برای موهایتان استفاده می کنید، موهای پرپشتی دارید یا از خارش یا سوزش پوست سر رنج می برید به این شکل عمل کنید: حداقل ماهی یک بار از شامپوهای سم زدای پوست سر استفاده کنید و در حمام مدتی را صرف ماساژ کف سر صرف کنید تا مواد شیمیایی انباشته شده را از پوست سرتان پاک کنید. انباشت این مواد باعث خارش کف سر می شود و موجب می شود موها کمتر تمیز به نظر برسند.

 

۴- دندان ها

بسیاری از ما تصور می کنیم دندان هایمان با مسواک زدن تمیز می شوند اما این تصور اشتباه است. مسواک زدن تنها نیمی از کاری است که باید برای تمیزی دندان ها انجام دهید. اگر از نخ دندان استفاده نکنید بیشتر باکتری های مضر داخل دهان تان باقی می مانند. استفاده نکردن از نخ دندان باعث افزایش میزان لاکتیک اسید در دهان می شود. این ماده مینای دندان را فرسوده می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود. دست کم دو بار در روز باید از نخ دندان استفاده کرد.

علاوه بر این، هنوز افراد زیادی هستند که به درستی مسواک نمی زنند. بهترین حالت برای مسواک زدن، نگه داشتن مسواک تحت یک زاویه ی ۴۵ درجه نسبت به دندان ها و در مرز دندان و لثه است. هر قسمت از دندان ها را به مدت حدوداً ۸ تا ۱۰ ثانیه، با حرکات دوار مسواک بزنید. مسواک های برقی قابلیت انجام این حرکت را دارند. اما اگر مسواک های دستی را ترجیح می دهید، هر چه مسواک نرم تر باشد بهتر است. از استفاده از مسواک های زبر پرهیز کنید چون می توانند سطح دندان و لثه را برای همیشه از بین ببرند. اغلب افراد تصور می کنند مسواک های زبر بهتر هستند، در حالی که در واقع ضرر بیشتری دارند.

 

۵- گوش ها

استفاده از گوش پاککن برای تمیز کردن گوش ها می تواند خطرناک باشد. اگرچه ما اصرار داریم جرم گوش ها را بیرون بیاوریم، اما وجود این ماده درون گوش ها بی دلیل نیست. هنگام استفاده از گوش پاککن باید خیلی مراقب باشید چون آن ها درواقع به جای بیرون آوردن جرم گوش، آن را بیشتر داخل گوش ها فرو می برند. این مسأله باعث انباشته شدن جرم مقابل پرده ی گوش می شود و شما را در معرض افت شنوایی یا مسدود شدن مجرای گوش قرار می دهد.

پس چطور باید گوش ها را تمیز کرد؟ حقیقت آن است که شما اصلا نباید گوش هایتان را تمیز کنید. گوش ها خود به خود تمیز می شوند و جرم گوش هم به طور خودکار خارج می شود. این ماده درون گوش ها را چرب و از آن ها محافظت می کند. اما بیرون گوش ها داستان دیگری دارد. بیرون گوش هایتان را به طور منظم با یک فشار ملایم و شوینده ی صابونی بشویید. شستن پشت گوش هایتان را هم فراموش نکنید. این یکی از بخش های بدن است که اغلب هنگام حمام کردن، شستن آن ها را از قلم می اندازیم.

 

۶- پاها

حتما تصور می کنید وقتی حمام می روید چون آب و صابون از روی بدن به سمت پاها سرازیر می شوند، پاهایتان خود به خود تمیز می شوند اما در واقع اینطور نیست و پاها کاملا تمیز نمی شوند. بعد از حمام کردن، وقت بیشتری برای پاهایتان بگذارید. پاهایتان، به ویژه کف و کناره های آن ها را دست کم چند روز یک بار سنگ پا بکشید.

و البته فراموش نکنید که در نهایت حتما پاهایتان را خشک کنید. بیماری های پوستی رایج پاها مثل قارچ ناخن پا، قارچ پای ورزشکاران و زگیل کف پا می توانند در اثر رطوبت اضافی به وجود بیایند. اگرچه بعضی افراد پاهایشان بیش از اندازه عرق می کند و این مسأله باعث بروز بیماری های ذکر شده می شود، اما این بیماری ها می توانند در اثر خشک نکردن پاها بعد از حمام هم به وجود بیایند. بنابراین بعد از حمام، پاهایتان را با حوله به طور کامل و حتی بین انگشت های پا را خشک کنید. این کار فقط چند ثانیه زمان می برد و کم کردن رطوبت اضافی، سلامت پاها را حفظ می کند.

 

۷- ناف

احتمالا هیچ وقت ناف تان را تمیز نمی کنید و این اصلا خوب نیست. تحقیقات نشان می دهد ناف آلوده ترین بخش بدن بوده و جمعیت زیادی از انواع باکتری ها را در خود جای داده است. محل قرارگیری ناف و شکل آن باعث می شود آبی که هنگام حمام کردن از روی آن عبور می کند، برای تمیزی کامل ناف کافی نباشد. بدتر آنکه اگر به ناف تان دست بزنید، میکروب های درون آن را به نقاط دیگر بدن تان هم انتقال می دهید و حتی سطوح دیگری که لمس می کنید را هم آلوده می کنید. ناف تان را با یک گوش پاککن آغشته به آب گرم و صابون به آرامی تمیز کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه