چگونه از چشم‌های خود مواظبت کنیم؟

0
1774

یک متخصص اپتومتریست گفت: ۸۰ درصد نابینایی‌های جهان قابل پیشگیری است. نجمه السادات پورنجفی اظهار کرد: کم بینایی به درجات مختلف کاهش بینایی تا مرز نابینایی مطلق گفته می‌شود که علل آن بیماری‌های چشمی، ضربه و یا نقص مادرزادی است.

 

وی با بیان این‌که والدین می‌توانند قبل از ازدواج از نابینایی یا کم‌بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند، افزود: افراد کم بینایی که در اثر ازدواج‌های خانوادگی و مسائل ژنتیکی دچار این معضل می‌شوند باید با مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج یا قبل از بارداری از تولد فرزندان کم‌بینا و نابینا جلوگیری کنند.

 

پورنجفی با تاکید بر لزوم گسترش انجام معاینات نوزادان در بدو تولد در مراکز بیمارستانی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این معاینات به صورت تخصصی در همه بیمارستان‌های استان انجام نمی‌شود. وی افزود: جامعه اپتومتری به عنوان اولین مراقبان بینایی در نظام سلامت، باید نوزادان را در اولین ماه پس از تولد معاینه کنند تا در صورت تشخیص با درمان به موقع از کم بینایی این نوزادان جلوگیری شود.

 

این اپتومتریست، عیوب انکساری و تنبلی‌های چشمی را دسته دیگری از نقص‌های مادرزادی برشمرد و بیان کرد: اقدامات لازم برای درمان تنبلی چشم باید در سنین ۳ تا ۶ سالگی انجام شود زیرا در سنین بالاتر امکان درمان بسیار کم است. وی در مورد انحرافات چشمی گفت: انحرافات چشمی که دسته دیگری از نقص‌های مادرزادی است در صورت عدم توجه باعث تنبلی چشم و کم‌بینایی در افراد می‌شود.

 

پورنجفی با اشاره به این‌که برخی انحرافات چشمی توسط اپتومتریست‌ها قابل درمان است، تصریح کرد: درصورتی که درمان‌های غیر جراحی پاسخگو نباشد،در بسیاری از موارد با ارجاع به چشم پزشک و جراحی به موقع قابل درمان خواهد بود. وی در ادامه با بیان این‌که امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتال گریبانگیر خانواده‌ها شده است، اظهار کرد: استفاده مداوم از تلفن همراه و کامپیوتر باعث افزایش نمره نزدیک بینی، خشکی و سوزش چشم به خصوص در سنین ۸ تا ۲۰ سال شده است.

 

پورنجفی با اشاره به ضرورت اندازه‌گیری فشار چشم در افراد بالای چهل سال تصریح کرد: احتمال ابتلا به گلوکوم چشم و نابینایی در افراد به ویژه خانواده‌هایی که به صورت ژنتیکی به این بیماری مبتلا هستند، وجود دارد. گلوکوم یک بیماری چشمی است که در اثر افزایش فشار چشم ایجاد می‌شود و کاملا قابل درمان است اما در صورت عدم درمان حتی منجر به نابینایی هم می‌شود.

 

این اپتومتریست به لزوم افزایش نظارت‌ها برای استفاده از ۳ وسیله درمانی در حوزه چشم پزشکی تاکید کرد و گفت: استفاده از عینک آفتابی، عینک طبی و لنزها اگر بدون نظارت اپتومتریست یا چشم پزشکان استفاده شود اثرات مخرب و جبران ناپذیری برای افراد در پی دارد. وی به آسیب‌های جبران ناپذیر شبکیه چشم در اثر استفاده از عینک‌های آفتابی غیر استاندارد اشاره کرد و افزود: عینک‌های طبی نیز اگر به صورت آماده و غیر اصولی ساخته شوند از پایین ترین متریال برخوردارند و باعث حساسیت‌های پوستی و سردردهای چشمی می‌شوند.

 

پورنجفی در مورد لنزهای آرایشی و ساعتی گفت: این لنزها که در آرایشگاه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد در صورت استاندارد نبودن اکسیژن رسانی به قرنیه را دچار اختلال می‌کند. این مسئول در پایان بابیان این‌که در بسیاری از موارد این لنزها باعث عفونت‌های شدید قرنیه و ایجاد کدورت قرنیه می‌شوند، خاطرنشان کرد: استفاده از این لنزها ممکن است در موارد خطرناک حتی به نابینایی مطلق منجر شود.

 

دکتر«رضا سلیمانی‌زاد» فوق تخصص بیماری‌های چشمی با بیان این‌که گاهی اوقات حادثه یا عواملی دیگر باعث اختلال در میزان دید افراد می‌شود، اظهار کرد: نابینایی درجات متفاوتی دارد که بالاترین درجه آن نابینایی مطلق نامیده می‌شود. وی با اشاره به این‌که نابینایی در دو دسته برگشت‌پذیر و برگشت‌ناپذیر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیگیری هستند زیرا نابینایی و کم‌بینایی، ارثی یا غیرارثی است. این فوق تخصص بیماری‌های چشمی موارد برگشت پذیر را قابل درمان دانست و بیان کرد: موارد برگشت ناپذیر اصولا قابل درمان نیستند.

 

سلیمانی‌زاد در ادامه به سه عامل اصلی نابینایی در جهان اشاره کرد و گفت: بیماری‌های شبکیه که در صدر علل کوری برگشت ناپذیر قرار دارند با مراجعه در مراحل اولیه قابل درمان هستند. وی آب مروارید را یکی‌از شایع‌ترین عوامل موثر در کاهش بینایی عنوان کرد و افزود: این بیماری در بعضی از نقاط کشور به دلیل نبود امکانات لازم، نابینایی مطلق را در پی دارد . این متخصص بیماری‌های چشمی گلوکوم یا آب سیاه را سومین عامل اصلی نابینایی دانست و خاطرنشان کرد: اگر این عارضه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود در دسته برگشت پذیر قرار می‌گیرد.

 

این مسئول با بیان این‌که تمامی موارد دخیل در نابینایی در مراحل اولیه بیماری قابل درمان و اصلاح هستند، گفت: افراد باید توجه داشته باشند که این عوامل در موارد پیشرفته مانع بازگشت بینایی می‌شوند. ضروری است افراد جامعه به ویژه گروه‌های سنی بالا هر ساله انجام معاینات و چکاب سلامت چشم را فراموش نکنند تا در صورت وجود هرگونه بیماری، قبل از ایجاد مسائل برگشت ناپذیر درمان شود.
سلامت نیوز: چگونه از چشم‌های خود مواظبت کنیم؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه