علل بیماری‌هایی که در زیر بغل ظاهر می شود

0
1536

مراقبت از خود برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری ها امری بدیهی است و ما سعی می کنیم به قسمت های مختلف بدن مان توجه کافی داشته باشیم، اما اغلب از قسمت های کوچکی از بدن مان غافل می شویم، در حالی که همه ی قسمت های بدن به یک اندازه مهم هستند. یکی از این قسمت ها، زیر بغل است که وضعیت آن نکات زیادی را درباره ی سلامتی ما از جمله وجود بیماری ها آشکار می کند. در ادامه به فهرستی از علائمی می پردازیم که در ناحیه ی زیر بغل آشکار می شوند و هرگز نباید به آن ها بی توجه بود.

 

۱- بو

بوی بد زیر بغل امری طبیعی است. این مسأله به خاطر رشد باکتری ها در نقاطی از بدن است که تعریق زیادی دارند. با این حال، همه ی ما می دانیم که مقابله با این بوی بد کار سختی نیست و کافی است دوش بگیریم و از دئودورانت استفاده کنیم. اما اگر بوی بد زیر بغل تان همیشگی و شدید است، این مسأله از وجود یک مشکل احتمالی در بدن شما خبر می دهد. بوی غیر طبیعی زیر بغل که حتی بعد از حمام هم از بین نمی رود می تواند نشان دهنده ی یک اختلال هورمونی و مشکل تیروئیدی باشد. اگر بوی زیربغل تان شبیه بوی «میوه ی فاسد شده» یا «لاک ناخن» است، این مسأله می تواند نشانه ی مشکل کتواسیدوز در بدن شما باشد. کتواسیدوز به معنای عدم توانایی بدن در سوخت و ساز قند است.

 

۲- خارش

خارشی که در زیر بغل خود بعد از اصلاح موهای آن احساس می کنید به دلیل رویش موهای جدید بوده و امری طبیعی است. اما اگر این خارش بی وقفه باشد، این نشانه هم حاکی از وجود مشکلی در بدن شما است. سوزش شدید می تواند در اثر واکنش نشان دادن پوست به تیغ اصلاح، پارچه ی لباس و مواد موجود در کرم ها یا دئودورانت ها باشد. چنین خارش هایی معمولا با ظاهر شدن لکه های قرمز روی پوست همراه است. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دچار قارچ پوستی شده باشید که باید توسط یک پزشک معاینه شود.

 

۳- ضایعات پوستی

زیر بغل محیطی گرم و مرطوب و در نتیجه، فضای مناسبی برای ایجاد عفونت های مختلف قارچی دارد. تشخیص نوع عفونت بدون معاینه ی پزشک متخصص کار سختی است و به همین دلیل اگر پوست زیر بغل تان یکباره دچار خارش، قرمزی و ضایعات پوستی شده حتما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین چنین واکنش های پوستی ای می تواند در اثر سایش لباس، آب و هوا یا آلرژی باشد.

 

۴- درد

احساس موقتی درد در ناحیه ی زیر بغل مسأله ی نگران کننده ای نیست و می تواند در اثر کار بدنی سنگین مثل ورزش زیاد و سنگین یا حمل چیزهای سنگین باشد. این دردها موقتی هستند و خیلی زود برطرف می شوند. با این حال، اگر این درد تا مدتی (مثلا چند روز) ادامه پیدا کند، لازم است برای انجام معاینه به یک پزشک مراجعه کنید. اگر سابقه ی چنین دردی را نداشته باشید، این مسأله می تواند نشان دهنده ی وجود تومور در غدد لنفاوی شما باشد.

 

۵- فرورفتگی ها و برآمدگی ها

غدد لنفاوی زیر بغل ها، از روی پوست غیر قابل مشاهده هستند. اما اگر متوجه فرورفتگی و برآمدگی ای در ناحیه ی زیر بغل تان شدید، این مسأله نشان دهنده ی آن است که غدد لنفاوی شما سعی دارند با عفونت جدیدی درون بدن تان مبارزه کنند. این مسأله بعد از چند روز، بدون نیاز به دخالت خارجی برطرف می شود. با این حال، اگر این التهاب بعد از یک هفته برطرف نشود، باید به یک پزشک مراجعه کنید. این مسأله می تواند نشانه ی مهمی باشد چون متورم شدن غدد لنفاوی نشان دهنده ی یک عفونت جدی و گاهی حتی سرطان است.

 

۶- تعریق بیش از حد

وقتی فعالیت بدنی زیادی می کنید تعریق شدید بدن تان طبیعی است اما نه زمانی که نشسته، در حال پیاده روی یا خوابیده باشید. این نشانه را جدی بگیرید. تعریق بیش از حد و غیر طبیعی (هایپرهیدروز) می تواند نشان دهنده ی بروز اختلال در سطح هورمون ها باشد. این اختلالات هورمونی ممکن است از نشانه های شروع دوران یائسگی باشند. علاوه بر این، تعریق شدید یکی از علائم دیابت و نقرس است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه