خطرات فشار خون پایین چیست؟

0
1064

میزان دقیق فشار خون را می‌توان اندازه‌گیری کرد و به یک عدد مشخص رسید، اما باید این نکته‌ی مهم را دانست که میزان فشار خون، ثابت نیست. فشار خون ممکن است به شدت در نوسان باشد و در فاصله‌ی بین دو بار تپش قلب به میزان زیادی تغییر کند. وضعیت قرار گرفتن بدن، میزان استرس، شرایط جسمانی، ضرب آهنگ تنفسی و نوع دارو‌های مصرفی فرد از جمله عواملی هستند که در بی‌ثباتی فشار خون، تأثیر دارند.

 

از طرف دیگر، نوع تغذیه‌ی و اینکه چه موقع از شبانه روز فشار خون‌ اندازه‌گیری می‌شود هم در کم و زیاد شدن مقدار فشار خون تأثیر دارد؛ فشار خون معمولاَ شب‌هنگام افت می‌کند و هنگام بیداری به مقدار قابل توجهی بالا می‌رود.

 

براساس علم پزشکی فشار خون بالا خطرناک و شایع است و باید به آن توجه داشت، چون خطر وقوع سکته‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. با این همه باید توجه داشت که فشار خون پایین هم یک بیماری است و ممکن است به اندازه‌ی فشار خون بالا خطرناک باشد؛ پس باید به اندازه‌ فشار خون بالا در موردش بدانیم.

 

ممکن است فشار خون شما و یک فرد دیگر برابر باشد، اما فشار خون شما پایین و فشار او طبیعی باشد، زیرا فشار خون آن شخص، در حالت عادی و طبیعی، همین است. به اعتقاد پژوهشگران، بعید است که فشار خون به حالت مزمن درآید مگر این که برخی عوامل مهم به ایجاد این حالت منجر شوند.

 

خطرات هشدار دهنده فشار خون پایین

فشار خون پایین می‌تواند موجب سرگیجه، تاری دید و گیجی شود؛ این‌ها شرایط خطرناکی هستند که در هنگام تمرکز برای ایمنی، مورد نیاز است. به طور مثال چنانچه شما مشغول رانندگی با یک وسیله نقلیه موتوری باشید، این علائم از فشار خون پایین می‌تواند باعث از دست دادن تمرکز در هنگام رانندگی شود و در نتیجه منجر به از دست دادن کنترل خودرو می‌شود.

 

خطرات سقوط

شروع سرگیجه می‌تواند با سرعت باشد، به ویژه هنگامی که ناگهان در حالت ایستاده قرار می‌گیرید، سرگیجه ناشی از آن می‌تواند منجر به سقوط شود که به شما آسیب می‌رساند؛ همچنین غش کردن نیز از خطرات فشار خون پایین است که نادیده گرفتن آن می‌تواند سبب آسیب‌های بدنی جدی شود.

 

شوک

شوک زمانی اتفاق می‌افتد که خون به ارگان‌های اصلی از جمله مغز، به اندازه کافی نرسد، نشانه‌های اولیه شوک شامل سرگیجه، گیجی و خواب آلودگی است؛ شوک می‌تواند کشنده باشد و باید بلافاصله درمان شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه