زنان باردار چقدر باید غذا بخورند؟

0
780

افسانه خوردن “به جای دو نفر” در حاملگی٬ کارها را خراب کرده است. بسیاری به این توصیه عمل می‌کنند در حالی که اشتباه است.

 

پس چه میزان کالری کافی است؟

موسسه سلامت ‘نایس’ (نهاد ناظر بر کیفیت سلامت در بریتانیا) توصیه می‌کند که در شش ماه اول بارداری زنان به هیچ میزان کالری اضافه بر قبل احتیاج ندارند.
الکس دیویس٬ مدیر موسسه مشارکتی خیریه در بریتانیا٬ می‌گوید تغذیه سالم و خوردن به اندازه کافی قبل و بعد از حاملگی بسیار مهم است، چون باعث کاهش مشکلات و پیچیدگی‌های بارداری می‌شود مثلا احتمال ابتلا به دیابت نوع دو هنگام حاملگی را کم می‌کند. در بلندمدت هم از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

چقدر باید بخورم؟

یک زن به طور متوسط روزانه ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد که شامل آب و نوشیدنی هر دو می‌شود. اما در سه ماه آخر بارداری٬ باید روزانه ۲۰۰ کالری بیشتر بخورد. در شش ماه نخست به کالری اضافه بر قبل نیازی ندارد.

چه چیزهایی بخورم؟

-صبحانه کامل و مقوی برای جلوگیری از خوردن تنقلات شیرین و چرب غیرمفید

-دست‌کم پنج واحد غذایی میوه و سبزیجات

-خوردن فیبر از طریق دانه کامل غلات فرآوری نشده و آجیل

-بیش از یک سوم غذا باید به کربوهیدرات شامل برنج پاستا سیب‌زمینی و نان اختصاص یابد.

-مصرف روزانه پروتئین شامل گوشت ماهی و تخم مرغ

-مصرف دست‌کم دو بار ماهی در هفته که یک بار آن ماهی روغنی مانند سلمون باشد
در بخش لبنیات از محصولات کم چرب استفاده شود.

-بیسکوییت و نوشیدنی‌های حاوی شکر باید بسیار محدود باشاز میان‌وعده‌های سالم مثل سالاد سبزیجات و سوپ و … استفاده شود.

 

– زیاد خوردن در حاملگی می‌تواند برای مادر و کودک هر دو مضر باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه