نکته‌های عجیب و غریب درباره پشه‌ها و نیش‌هایشان

0
1018

پشه ها مزاحم‌های همیشگی زندگی ما هستند. هیچ وقت از دست آنها خلاصی نداریم و تازه در تابستان، مهمانی‌شان را پرشور و گرم‌تر از زمستان برگزار می‌کنند. در این راهنما درباره پشه‌ها و دلایل این همه عشق و علاقه‌شان به ما بخوانید شاید راهی برای قطع رابطه با آنها پیدا کردید.

پشه‌ها شیرینی دوست ندارند

برخی می‌گویند اگر شیرینی زیاد بخوری یا قند در خونت باشد، پشه دوست صمیمی‌ات می‌شود، اما این اصلا درست نیست و این حرف‌ها که گوشت شیرینی داری هم همین‌طور. واقعیت این است که کربن دی‌اکسیدی که از نفس ما خارج می‌شود، پشه‌ها را جذب می‌کند و هرچه مشکل‌های تنفسی بیشتر باشد، عشق و علاقه پشه‌ها هم بیشتر.

زن‌ها مقصرند

تنها اتفاقی که خانم‌ها در آن مقصرند، همین گزیدگی است، چون پشه‌های نر هیچ علاقه‌ای به خون انسان ندارند و این پشه‌های ماده‌اند که خون انسان برایشان واجب است. پشه‌های ماده، به پروتئینی که در خون انسان است، برای تخمک‌گذاری نیاز دارند و از سر همین نیاز طبیعی است که سراغ انسان‌ها می‌آیند. از همه جالب‌تر اینکه چشیدن خون مردها برایشان جذاب‌تر است و با هر نیش می‌توانند، ۱۰۰ تا ۴۰۰ تخم بگذارند.

ماءالشعیر خوشمزه است

وقتی ماءالشعیر خنک و خوشمزه می‌نوشید، تغییرات شیمیایی در خونتان اتفاق می‌افتد که برای پشه‌ها خیلی لذیذ و دوست‌داشتنی است.

کف پا و دست خوش‌خوراک است

دلیل این اتفاق اصلا معلوم نیست و فقط پزشکان با تحقیق قانع شده‌اند دست و پا، منطقه مورد علاقه پشه‌هاست. در مناطق گرمسیری یا جنگلی، شلوار، جوراب و بلوز آستین‌دار بپوشید تا مهمانی پشه‌ها هم کمتر به نظرتان بیاید.

اکسیژن کم نشود

در مهمانی‌هایی که افراد سیگاری زیادند، در محل‌های عمومی که دی‌اکسیدکربن بالا می‌رود و هر اجتماعی که تنفس افراد زیاد باشد و محیط سربسته‌تر، پشه‌ها به آن حمله می‌کنند.

عشق به گل و گیاه و رطوبت واقعی است

هرجا که گل و گیاهی باشد و هوا هم مرطوب، پشه‌ها نیز هستند. آنها علاقه زیادی به زندگی در چنین مناطقی دارند و یک باغچه کوچک گل و گیاه هم آنها را به خود جذب می‌کند. خانه‌هایی که استخر سرباز دارند نیز محل مورد علاقه زندگی پشه‌ها هستند.

تنفر از لیمو و اکالیپتوس درست است

پشه‌ها از عطر لیمو و اکالیپتوس فراری هستند و هرجا که رایحه آنها در هوا باشد، ترجیح می‌دهند فرار و شکار تازه‌ای پیدا کنند.

حشره‌کش‌ها چندان هم موثر نیستند

انسان‌ها فکر می‌کنند با ساخت دستگاه‌های حشره‌کشی که دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند، پشه‌ها را به سمت خود می‌کشند و نابود می‌کنند، اما این یک خیال واهی است. پشه‌ها قبل از رسیدن به این دستگاه، سرراهشان از هیچ انسانی ساده نمی‌گذرند و قبل از رسیدن به دستگاه، حسابی دلی از عزا درمی‌آورند.

زنان باردار، محبوب قلوب

زنان باردار معمولا برای تنفس مشکل دارند و دی‌اکسیدکربن بیشتری به هوا می‌رسانند. گردش خون این خانم‌ها هم بیشتر از انسان‌های عادی است و همین دو نکته، پشه‌ها را دیوانه آنها می‌کند. اگر فشارخون بالایی دارید و مشکل تنفسی هم به آن اضافه شده، خودتان را در گروه همین افراد قرار دهید و فکری به حال سلامتتان بکنید.

پشه ها در فصل مهاجرت خطرناک‌ترند

با پایان تابستان و فصل کوچک پرندگان و رسیدن پرندگان مهاجر، پشه ها هم خطرناک‌تر می‌شوند چون پرندگان مهاجر با ویروس‌های مهاجر را نیش می‌زنند و وقتی به انسان‌ها می‌رسند و نیششان می‌زنند، ویروس‌های تازه را به آنها می‌رسانند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه